Ballerup satser på at lære ældre IT
jesper.jpg
Borgmester Jesper Würtzen (A) og Ballerup Kommune har sat meget ind på at forberede de ældre, så de er bedst muligt rustet til at møde de digitale udfordringer fra den 1. november. Foto: Arkivfoto
digitalisering Ballerup Kommune har øget fokus på at få de ældre til at være mere digitale.

Som beskrevet i Ballerup Bladet i den forgangne uge, så har de ældre i ganske høj grad taget »truslen« om at være på god digital fod med det offentlige til sig. Derfor har rigtig mange ældre lært en masse om IT og digital korrespondance.

Men der har også været fokus på at få de ældre godt over broen og ind i en den fremtid, der venter den 1. november 2014, hvor alle skal have digitale postkasser. Især Ballerup Kommune har været meget om sig for at få de ældre med på den digitale vogn.

»Det har været en proces, der har været i gang i længere tid. Vi har uddannet frivillige på en del af de kommunale områder som biblioteker, Rugvængets Skole, Tapeten og andre. Jeg har også personligt været ude for at snakke med ældre på de forskellige udflugter, der har været. Og efter sommerferien kommer der flere aktiviteter, hvor frivillige og kommunale folk vil lære fra sig,« siger Jesper Würtzen (A), borgmester i Ballerup Kommune.

Han understreger, at han hele tiden opfordrer ældre til at følge med og ikke mindst lærer de mest basale ting, så de ikke bliver hægtet af.

Følg med

»Der er en del, som bliver fritaget af forskellige grunde. Hvis man har gode argumenter eller er forhindret i at kunne lære det meste basale IT, så kan man blive fritaget. Men ellers er det bestemt en god ide at få lært det, så man ikke bliver sat af,« siger Jesper Wützen, som godt kan forstå, at nogle ældre føler, at digitaliseringen er en serviceforringelse.

»For mange af de yngre generationer er det en naturlig del af samfundet, og vi bruger computeren som en del af vores hverdag. Men for mange ældre, der måske ikke har den samme fortrolighed med IT, der vil man da opfatte det som en ringere kommunal service. At alle skal være på digital fod med det offentlige er da en spareøvelse, og som kommune mærker vi det også. Vi har fået skåret i vores bloktilskud, fordi staten mener, at der er tale om en effektivisering. Så kommunerne mister også penge i den forbindelse,« siger borgmesteren.

Han pointerer, at selvom der er trukket midler fra kommunens bloktilskud og det koster på personalekontoen, så er der stadig plads til, at folk, som er i tvivl, kan komme til at snakke med en person, hvis de har brug for det.

Altid plads til en snak

»Selvfølgelig skal vores borgere kunne komme til at snakke med nogen. Man kan altid komme i Borgerservice og få hjælp. Men netop fordi mange står foran at skulle lære om digitaliseringen, så er der kø i Borgerservice, så jeg vil opfordre alle til at komme i gang med at lære. Så undgår man køerne og kan klare det meste selv,» siger Jesper Würtzen, som altså understreger, at der efter sommerferien og frem til efter den 1. november stadig vil være mange aktiviteter, der sætter fokus på at lære om IT og den nye digitale proces.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

1 kommentar om “Ballerup satser på at lære ældre IT”

  1. Elisabeth Dybdahl siger:

    Jeg kan godt lide, at borgmesteren anerkender, at der er tale om en serviceforringelse og en spareøvelse i stedet for at postulere, at her er tale om et “kvalitetsløft”.

    Når man nu vælger at tage udgangspunkt i virkeligheden og prøve at løse problemerne der, kan det endda være, at det faktisk alligevel ender med at blive en forbedring.

    Det gør det derimod ikke ret tit, når man stiller sig med begge ben solidt plantet i den blå luft og er “visionær”. (Tro mig – jeg taler af erfaring) 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *