Ældre tager det digitale til sig
birte.jpg
Birte Passer, formand for seniorrådet, frygter ikke for de ældres reaktion på digitaliseringen i det offentlige. Hun mener, at de ældre har taget godt imod IT og at Ballerup Kommune har været en stor hjælp. Foto: Arkivfoto
Internet Snart skal alle være digitale med det offentlige. Men det tager de ældre roligt - efterhånden. Seniorrådet roser den kommunale indsats.

Den 1. november skal alle borgere, medmindre de har gode argumenter for det modsatte, være på god digital fod med det offentlige.

Kommunikation, officielle breve og anden korrespondance skal primært foregå ad digitale veje, og igennem længere tid har der være bekymring for, om især de ældre ville kunne møde den udfordring.

Men det skal man ikke frygte. For en kombination af de ældres modtagelighed for det nye og Ballerup Kommunes og frivilliges indsats har gjort, at de ældre faktisk er ganske godt forberedt på digitaliseringens komme.

Mange ting i gang

»Der er gjort meget for, at de ældre er parate til at være online med det offentlige den 1. november. Efter at have haft fokus på det og gjort opmærksom på det, så har Ballerup Kommune sat en del aktiviteter i gang. Der er også rigtig mange frivillige, som tager ud og fortæller, så vi er ganske fortrøstningsfulde,« siger formanden for seniorrådet i Ballerup Kommune, Birte Passer.

Hun påpeger også, at mange rent faktisk søger om at slippe for at blive digital med deres kommune. Der er nemlig mulighed for at slippe udenom, hvis man har gode nok argumenter, såsom alder eller andre forhindringer.

Vil være fri

»Mange søger om at blive fri, og deres argumenter er i orden. Men ellers må vi sige, at ældre er langt mere modtagelige for IT end vi havde forestillet os. Man kan sige, at det ikke var så slemt, som vi troede,« siger Birte Passer, der stadig hører mange være lidt kede af tvangselementet.

»De fleste har jo ikke noget valg, og det er aldrig rart at blive tvunget til noget. Men fordi vi ikke havde noget valg, så har vi også presset på hos kommunen for at få dem til at hjælpe. Og det synes vi faktisk, at de har gjort. De er klart kommet efter det« siger Birte Passer.

Hun pointerer, at mange ældre stadig har det godt med at kunne tale med et levende menneske eller i det mindste kunne udtrykke sig i en telefon.

»Det er meget upersonligt med digitalisering. Men når det er sagt, så har de fleste ældre taget imod, i hvert fald hvis de ikke er meget gamle, og sørget for at lære nye ting,« siger Birte Passer.
Hun fremhæver især rådgivningerne på bibliotekerne og i Ældre Sagen samt de mange frivillige, som »rejser« rundt for at give de ældre en elektronisk håndsrækning.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *