De må stadig vente på bussen
servicebus.jpg
n servicebus til og fra Måløv var egentlig på trapperne i år. Men en højere pris og en anden bus på en anden rute har gjort, at der heller ikke i år kommer en servicebus til Måløv. Foto: Arkivfoto
Kørsel Den aftalte sevicebus til Måløv lader vente på sig. Måske kommer den i 2015.

Egentlig var det meningen, at der skulle køre en servicebus til og fra Måløv allerede i indeværende år. En bus, der kunne transportere otte personer i en lille taxi-bus fra Movias Flextrafik og dermed imødekomme et behov hos en lille gruppe Måløv-borgere, primært ældre, som skaltil og fra Ballerup på udsatte tidspunkter. Men nu ser det ud til, at den plan lader vente på sig.

Der var i budgetforliget ellers afsat 300.000 kroner i 2014 of 300.000 kroner i 2015 til et forsøg med flexbus, men Movia ville, ifølge formanden for Teknik- og Miljøudvalget, Helle Tieemann (A), ikke starte forsøget, fordi konceptet var nyt og anderledes.

En større bus

Derfor var politikerne indstillet på at finde en anden løsning med en større bus, der kunne køre i en sløjfe Ballerup-Måløv-Ballerup. Bussen ville være større og kunne derfor ikke køre på samme rute, som den oprindelige otte-personers bus. Dertil kommer, at det ville koste i omegnen af 900.000 kroner at gennemføre denne rute.

Det har fået en del af forligsparterne, V og K samt DF til at stemme imod det alternative forslag.
For dyrt og dårligt

»Vi indgik rigtig nok et forlig om en servicebus, og da der var en lignende ordning i Skovlunde, så gik vi med til at forsøge det. Men den nye bus var langt større og kunne ikke køre ad de samme veje, som den planlagte bus. Og så kostede det langt mere end planlagt. Det vil vi ikke være med til. Det betyder, at vi bruger 900.000 kroner til et forsøg med den forkerte bus. Det synes vi ikke, at vi vil bruge skatteborgernes penge til,« siger Kåre Harder Olesen (V), der godt kan se, at det er ærgerligt for de mennesker, som ikke kan få gavn af en bus, som de regnede med at kunne bruge.

»Det er trist, men nu må vi se, hvad vi kan finde frem til næste år. Der er flere muligheder, så vi vil hellere bruge pengene på en ordentlig løsning, der virker,« siger Kåre Harder Olesen.

Men hos socialdemokraterne er man ærgerlig over, at det ikke lykkedes at få gang i busforsøget allerede i år.

»Vi synes det er ærgerligt, at vores forligspartnere stemte imod den alternative løsning. Det er rigtigt, at bussen ikke kunne køre de samme steder, som den oprindelig lille bus, men det kunne til gengæld give os en indikation på, hvor stort behovet er for servicebussen og hvem der har brug for den,« siger Helle Tiedeman (A), formand for Teknik- og Miljøudvalget.

Penge sparet

Hun anerkender, at prisen for den alternative bus var noget højere, men det regnestykke er ikke så enkelt.

»Det er rigtigt, at det koster 900.000 kroner, men vi har de afsatte midler, 300.000 koner i 2014 og 300.000 kroner næste år. Desuden sparer vi faktisk 500.000 kroner på den almindelige busdrift i 2015, så økonomien hænger ganske godt sammen. Så derfor synes vi det er ærgerligt, at vi ikke kan få en servicebus i indeværende år,« siger Helle Tiedemann.

Hun synes samtidig, at det er synd for de, især ældre, der igen må kigge langt efter en servicebus i de områder, hvor der er langt til byen.

»Aftalen er en del af budgetforliget og vi løber ikke fra en aftale, men det er i høj grad synd for de ældre mennesker, der igen i år ikke kan komme rundt og til byen,« siger Helle Tiedemann.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *