Når historien bliver levende
venskabsklasse_3.jpg
De moderne børn og den gammeldags madlavning med fladbrød-dej, der skulle ristes over åben ild i regnvejr. Jo, det kunne godt lade sig gøre. Foto: Flemming Schiller
Fællesskab En gruppe elever fra 6. klasse på Østerhøjskolen og deres svenske venner er gået sammen om at oplive den fælles historie. Endda støttet af Øresundskomiteen.

Historie og gamle sten kan være en ganske tung og kedelig omgang for rigtig mange elever, især i 6.klasse, hvor der er så meget andet, de fanger omærksomheden. Men for tre 6. klasser på Østerhøjskolen og to klasser fra Sovestad og Köpingebro i Ystad, er historien blevet ganske levende.

De i alt 120 elever er med i et fælles projekt med navnet »Broer over Øresund« og handler om at få vakt den fælles historie til live, men også at udvikle sociale relationer på tværs af landegrænserne.

Det var lærer på Østerhøjskolen, Inger Just, som fik ideen og søgte Øresundskomiteen om penge. Det kastede 96.000 kroner af sig til at sætte gang i det fælles historieprojekt og det gjorde de så. Ligesom det er hende, der har trukket meget af læsset i forbindelse med det praktiske i projektet.

Sociale bånd

Eleverne fra de tre skoler er inddelt i otte grupper, hvor de alle arbejder med hver deres historiske projekt, som alle omhandler tiden lige efter Christian den 4.’ s død og statskuppet i 1660.

Eleverne har besøgt hinanden for ikke kun at arbejde med den fælles historie, men også for at styrke de sociale bånd mellem de danske og de svenske elever.

Fra den 23. til den 25. april var de danske elever i Sverige og overnattede hos de svenske familier. Den enkelte elev overnattede hos den elev, der er udnævt til at være deres penneven. Og i den forgangne uge var det så svenskernes tur til at besøge Ballerup.

Mad i regnen

Det blev blandt andet til en tur på Ballerup Museum, hvor et hold arbejdede med at lave mad som i 1600-tallet. En anden af de otte grupper var i København og ville vende tilbage til Ballerup, hvor de ville få serveret de historiske kulinariske udfoldelser.

Der blev således rystet fløde, som skulle blive til smør, og selvom det ikke var så nemt som at hente det i køleskabet, så blev der rystet smør og bagt fladbrød på livet løs over er åben ild.

Entusiasmen var stor, selvom regnen silede ned og det var tydeligt, at det også handlede om at være sammen med hinanden på en anden og ny måde.

Hele projektet afsluttes i begyndelsen af juni på øen Hven, hvor alle mødes i tre dage og viser hinanden, hvad de enkelte grupper har fremstillet.

Her skal de sove i telt og være sammen- og på den måde skal de mange elever bevise, at projektets fremmeste formål, at lære historie på en ny måde og samtidig styrke de personlige bånd eleverne imellem, er blevet en succes.

Forældrene bakker op

»Vi har haft 120 børn samlet og de har skullet overnatte hos hinanden og gøre en masse ting sammen. Det har været grænseoverskridende for dem, men også lærerigt. Og så må vi sige, at forældrenes opbakning på begge sider af sundet har været helt unik. Uden deres villighed til at samarbejde, havde det ikke kunnet glide så let,« siger Kim Harremoes, en af de lærere fra Østerhøjskolen, som har været med under hele projektet.

Under alle omstændigheder står det klart, at det kan lade sig gøre at få historie gjort spændende for eleverne og samtidig skabe nogle gode relationer til andre elever, selvom de bor langt væk, taler et andet sprog og måske ikke tænker på helt samme måde som en selv.

Fotogalleri: Billeder fra projekt Broer over Øresund


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *