Nu må Boris finde en anden rute til sin morgentur
harrestrupaadal1-1-scaled.jpg
Boris Dreyer er ærgerlig over, at han ikke kan gå sin sædvanlige rute. Men Novafos, der står for klimasikringen mener, at det er for farligt at etablere en midlertidig sti. Privatfoto
Klimasikring ved Harrestrup Ådal betyder, at Boris Dreyer ikke kan gå sin yndlingsrute omkring Svanesøen. Han foreslår, at der bliver etableret en midlertidig sti. Men det afviser Novafos, der står for projektet. Det er for farligt.

43-årige Boris Dreyer bor på Vårbuen og har siden nedlukningen i marts 2020 arbejdet hjemmefra. Han er IT-konsulent og for at få lidt motion inden arbejdsdagen, går han to gange om ugen en tur ud mod Harrestrup Ådal.
Han går den samme tur hver gang. Gennem Magleparken, under motorvejen og ad stisystemet enten den ene eller anden vej rundt om Svanesøen. Og tilbage igen til hjemmekontoret. En tur på tre kvarter til en time.

Et rør spærrede
Den 15. januar var turen forandret. Pludselig stod han på en byggeplads med kæmpe rør, en gravemaskine og en arbejdsmand. Arbejdet skyldes et større klimatilpasningsprojekt, men han havde inden
byggepladsen ikke set nogle skilte eller andre tegn
på, at gravearbejdet var i gang.
Han gik dog uden problemer over byggepladsen, men da han næste gang gik ad sin sædvanlige tur, var der skiltning af vejarbejde, og ved åen var der et kæmpe hegn.
”Og jeg klatrer altså ikke over hegnet,” som han siger.
Det lykkedes ham dog at komme forbi hegnet, da han ikke vurderede, at det var forsvarligt at gå tilbage over byggepladsen.

Stor omvej
Han undrer sig over, at man ikke har etableret et lille midlertidig gangareal, så man kan komme tørskoet over åbnet også under byggeprocessen.
”Min mor har kolonihave i området, og her i coronatiden, hvor hendes fritidsaktiviteter er lukket ned, bruger hun dagtimerne i sin have i kolonihaven, hvor hun går og roder med nogle ting. Hun skal nu køre en omvej på tre-fire kilometer, hvis hun skal hen til sin kolonihave,” siger Boris Dreyer.
Men kan du ikke forstå, at man er nødt til at grave, når man skal have udført et vigtigt stykke klimaarbejde?
”Jo, 100 procent, men jeg synes, man skal gøre det muligt for gående at komme forbi. Jeg kunne sagtens gå over byggepladsen og tror, at man let kan skabe en midlertidig gangsti,” siger Boris Dreyer.

En anden vej
Det er Novafos, der står for projektet i samarbejde med Ballerup Kommune.
Ifølge kommunekoordinator Pernille Sloth har Novafos på baggrund af Ballerup Bladets henvendelse drøftet muligheden med kommunen for at etablere midlertidig sti, men konklusionen er at det ikke kan lade sig gøre.

”Det er for farligt at lave en midlertidig sti, der forbinder Sydbuen med Svanesøen, fordi anlægsarbejdet indebærer store maskiner på det lille område man skulle passere og de oprindelige stierne er gravet væk. Når det igangværende ledningsarbejde er færdigt skal der køres 13.000 kvadratmeter jord til området for at bygge støjvolden færdig, hvilket svarer til cirka 2000 lastbilfulde. Jorden skal i den forbindelse skubbes op i næsten 11 meters højde med en bulldozer og lægges ud med de store gravemaskiner og det er ganske normalt at store sten og jordklumper triller ned under arbejdet, hvilket også er baggrunden for, at vi ikke vil risikere at have folk til at gå på stier lige ved siden af mens vi arbejder,” siger Pernile Sloth i et skriftligt svar til Ballerup Bladet.

Novafos opfordrer borgerne til at finde en anden rute, mens arbejdet står på, og det gør det indtil maj 2021.
”Vi er godt klar over at mange benytter sig af at gå ture i lokalområdet og at området ved Svanesøen er et yndet mål for ture, men der har også længe været et ønske om at få afsluttet arbejdet med støjvolden og skabe en ordentlig stiforbindelse mellem Sydbuen og Svanesøen og det er det vi arbejder på nu. Så vi opfordrer borgerne til at benytte mange af de andre fine områder, hvor man kan gå ture i Ballerup mens anlægsarbejdet står på,” siger Pernille Sloth.

Til maj vil det igen være muligt at gå fra Sydbuen til Svanesøen, men indtil da på Boris Dreyer finde en anden rute til sin morgengåtur.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *