Kommunen finansierer voldelige spil
Debat Danske børn bestiller farlige knive på udenlandske hjemmesider via links i online spil som Counterstrike, og de er ikke nødvendigvis klar over, at kniven er ulovlig i Danmark.

Ofte er de ulovlige knive efterligninger af de våben, som børnene bruger i computerspil (Berlingske, Jan. 2019).

Det er jo rystende, men desværre ikke overraskende. Det danske samfund
har i årevis foregøglet, at computerspil (såvel de voldelige som ikke-voldelige) er såkaldt ”Esport”, blåstemplet af den succes danske Astralis har fået i netop Counterstrike: Et voldeligt skyde/skære-halsen-over-på-modstanderen spil.

Det er ikke sport. Det burde være ”underholdning for voksne” i bedste fald, og slet ikke være noget børn skal introduceres til, endsige gå til, som fritidsaktivitet.

Desuagtet har man i Ballerup kommune, ydet et 2020-tilskud på 107.000 kroner plus værdien af gratis husleje (16.000 kroner) til den lokale ”esport”-forening, godkendt som ”frivillig folkeoplysende forening” af kultur- og fritidsudvalget.

Så kan børnene med offentligt tilskud hygge sig med milde voldelige spil som Fortnite, som ”nærmest er skabt til at blive afhængig af” ifølge Christian Mogensen fra Center for Digital Pædagogik. Eller føromtalte voldelige Counterstrike, som også tilbydes til børnene.

Sig mig, har de lokale politikere og visse voksne fuldstændigt mistet al sund fornuft?

En af unge mænd fra Astralis gik for nyligt ned med stress. De mange timers træning i online-vold havde udløst så mange kamp-hormoner, at kroppen sagde stop.

Hvad sker der med et barn?

1 kommentar om “Kommunen finansierer voldelige spil”

  1. Thomas Silfen siger:

    Som modsvar på Morten Baggesens indlæg om hvorvidt esport er ægte sport, vil jeg bidrage med det perspektiv jeg sidder med, som formand i en af Danmarks største esports-foreninger, Ballerup Esport.

    Lad mig først og fremmest bidrage med et mere nuanceret blik på hvad esport er:
    Computerspil som esport er målrettet træning med henblik på at dygtiggøre sig teknisk, taktisk, mentalt, fysisk og socialt, med det formål at besejre sin modstander. Arenaen der kæmpes på er digital, og stiller store krav til kommunikation, intuition og samarbejdet mellem medlemmerne på holdet. Det kræver en fælles plan med et fælles formål, og evnen til at bringe det bedste ud af sine holdkammerater.

    Esport er ikke “gaming” – altså det frie uforpligtende hygge-computerspil. Ja, vi har det hyggeligt når vi træner og spiller kampe, men tag ikke fejl. Esport er en af de mest krævende udholdenheds-sportsgrene der findes.

    Esport er ikke voldeligt. Om end der rigtigt nok er tale om animeret kamp og tilhørende skud og knivscener, så er der ikke nogen sammenhæng mellem unges trang til at udøve vold, og de kampsituationer de gennemfører digitalt. Jeg vil anbefale alle at læse bogen “Kort & Godt Om Børn & Gaming” af Morten Saxtorff Andreasen, for et mere nuanceret blik på hvad forskningen ved om computerspil.

    Så hvad er det så esport kan?
    Det jeg ser i Ballerup Esport, er børn og unge der træner og spiller sammen, frem for at sidde alene online, overladt til tilfældige med- og modspillere i ind- og udland.
    Jeg ser at esport kan tilbyde et forpligtende fællesskab, hvor den enkeltes handlinger har en konsekvens.
    Jeg ser børn og unge der lærer af hinanden og lærer at lære fra sig og tage ansvar for hinanden.
    Jeg ser børn som udfordres og udvikles som hele esports-udøvere, for herigennem på sigt bedre at kunne håndtere de arbejdskrav der er, såfremt de vil forsøge sig til tops.
    Jeg ser børn og unge som har det svært og som kæmper med at finde sig til rette i livet, bruge esport som en tryg ramme, hvor deres evner bliver anerkendt, og hvor de kan vise at de faktisk duer til noget.
    Jeg ser børn og unge der bruger esport som en vej væk fra belastende miljøer, fx hjemmet eller nabolaget.
    Jeg ser en mulighed for, at vi som forening, kan præge disse børn og unge til at træffe gode valg for sig selv, og i deres omgang med andre.
    Jeg ser en stor gruppe frivillige ledere og trænere, påtage sig et ansvar som rollemodeller for at vores børn og unge vokser op som kritiske brugere i en digitaliseret verden.

    Jeg ser disse ting hver eneste dag, og jeg har valgt at træde ind på den arena for at præge udviklingen positivt. Jeg anerkender at det kan virke overvældende, at esport tilsyneladende tiltrækker så mange børn og unge. Jeg ser det som et udtryk for en higen efter et fællesskab hvor det er legitimt at ville blive den bedste computerspiller man kan blive.

    Jeg er overbevist om at esport opbygger kompetencer, som styrker den enkelte i det videre liv, og bidrager til at opbygge vidende og aktivt deltagende borgere i vores samfund. Vi påtager os det ansvar i Ballerup Esport – og vi er stolte af det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *