Parkeringskælder på Rolighedsvej i modvind
P-skilt-1.jpg
Ved nedkørslen til p-kælderen sidder skiltene allerede tydeligt. Men måske er de sat lidt for tidligt op, for det er slet ikke sikkert, at de kan indrettes som private parkeringspladser. Foto: privatfoto
Parkering Parkeringskælderen under de nye lejligheder på Dommergrunden er blevet centrum i en strid om, hvorvidt den skal være offentlig tilgængelig eller forbeholdt beboerne.

Det er få måneder siden, at lejlighederne på Rolighedsvej, den såkaldte ’Dommergrund’ er blevet færdig og beboerne er flyttet ind.

Nu er Newsec, der administrerer lejlighederne for ejeren Dades, begyndt at sætte skilte op i ejendommen og sende beboerbreve ud. Skiltene og brevene fortæller, at der vil komme parkeringskontrol fra den 1. november og at man kan købe en beboerlicens gennem Newsec for at kunne bruge pladserne i kælderen, Altså som en slags private beboerpladser.

Men den går ikke ifølge Ballerup Kommune.

Imod lokalplanen

Som en del af den eksisterende lokalplan skal p-pladserne nemlig være offentligt tilgængelige og derfor vil Ballerup Kommune gå i dialog med Newsec og Dades om reglerne.

”I henhold til lokalplanen for området, skal de parkeringspladser være offentligt tilgængelige. Sådan ligger aftalen. Da der blev bygget, var der to muligheder. Man kunne vælge en billig og en dyrere løsning og der valgte man den billigere løsning med færre, men til gengæld offentligt tilgængelige p-pladser. Hvis man vil have dem private, så skulle man have valgt en dyrere løsning,” siger Annegitte Hjort, byplanlægger i Ballerup Kommune. Hun pointerer, at lokalplanen skal overholdes og at men derfor vil have ejeren til at rette sig efter det.

Hos Dades er man nu klar til at gå i dialog om problemet.

Ikke et opholdssted

”Jeg kan bekræfte, at vi har et problem og at vi nu er i dialog med Ballerup Kommune. Man kan sige, at de skilte der er sat op, nok er sat op lidt for tidligt, for vi har ikke nogen afklaring om situationen endnu. Men vi vil de kommende uger forhandle med kommunen,” siger Niels Walentin Jensen, advokat for Dades.

Han pointrer overfor Ballerup Bladet, at man ikke er helt vild med tanken om fuld offentlig tilgængelighed.
”Det skal ikke være et opholdssted for utilpassede individer eller langtidsparkering for campingvogne. Det er hverken vi eller beboerne interesserede i. Så vi må se, om vi kan finde en løsning,” siger Niels Walentin Jensen, som dog ikke vil tage initiativ til at få skiltene pillet ned.

”Hvis skiltene skal ned nu, så må Ballerup Kommune gøre det. Vi vil afvente, indtil vi finder en aftale, siger han.

3 kommentarer om “Parkeringskælder på Rolighedsvej i modvind”

  1. Martin Jensen siger:

    Der er ikke noget at gå i dialog om
    Det er offentlige parkerings pladser som er tilgængelige for ALLE
    Magen til frækhed skal man lede længe efter .
    Selskabet kan selv betale for at tage skiltene ned .
    Hele projektet var baseret på at det skulle være offentlige p. pladser

  2. Michael siger:

    Gad vide om byggeriet overholder Ladestander regulativet, er der overhovdet ladestander i den kælder til el-biler, det skal der være i alt nybyggeri

  3. Michael Larsen siger:

    De gl regler fra 2018

    De nye regler i EU’s Bygningsdirektiv træder i kraft den 09. juli 2018, efter de blev godkendt af Rådet og Parlamentet.

    Reglerne er blevet vedtaget som led i arbejdet med at reducere den europæiske CO2-udledning, der har til sigte, at medlemsstaterne efterlever fælles miljømål, som de fremgår af bl.a. Parisaftalen.

    Ladestandere til elbiler, når du har mere end 10 parkeringspladser
    Reglerne stiller specifikke krav om etablering af infrastruktur til opladning af elbiler i forbindelse med nybyggerier og større renovering af erhvervsbygninger, der har med mere end 10 parkeringspladser.

    Her skal der som minimum opføres en ladestander, og du skal sikre, at 20 pct. af det samlede antal parkeringspladser bliver gjort klar til opførelse af flere ladestandere.

    Det skal du bl.a. gøre ved at føre rør til ledninger ind til udvalgte parkeringspladser.

    Fra 2025 vil alle medlemslande blive pålagt at indføre nationale regler om et minimums antal ladestandere ved at alle erhvervsbygninger, der har mere end 20 parkeringspladser.

    Små og mellemstore virksomheder (SMV’er) samt allerede planlagte nybyggerier eller renovering falder udenfor reglerne og er undtaget for ovenstående krav.

    Dansk Erhverv støtter naturligvis tiltag, der kan være med til at sikre fremtidens miljø, så længe det gøres med omtanke.

    Alternative drivmidler er et vigtigt værktøj til at nå disse mål, og eldrevne køretøjer er centrale i den sammenhæng. Det betyder dog ikke, at man skal glemme andre muligheder som gas, brint og bio.

    Fokus bør derfor ikke være på én af disse drivmidler frem for de andre, men man bør have en åben og bred tilgang til forskning og udrulning i praksis gennem en teknologineutral tilgang, så ingen muligheder overses.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *