Fik regning for afdød mors husleje
Lundehaven-1.jpg
Plejehjemmet Lundehaven i Skovlunde opkrævede husleje for en person, der var afgået ved døden. Det undrer sønnen sig over. Foto: Flemming Schiller
Forvirring Selvom Torben Hansens mor døde i begyndelsen af februar, fik han marts-regningen fra Baldersbo. Han undrer sig over proceduren. Baldersbo afviser, at have begået fejl.

Da Torben G. Hansens mor døde efter længere tids sygdom den 8. februar 2014 var det, som det som regel er, et hårdt slag for ham og for resten af familien.

Men som man skal, så bliver hendes bolig på plejecentret Lundehaven sagt op den 12. februar, da de er blevet bedt om at rydde boet inden 15. februar.

Hendes ting bliver flyttet og istandsættelsen af værelset går i gang, så en ny beboer kan flytte ind. Dermed har Torben og familien ro til at koncentrere sig om de mange andre ting, der er at gøre i forbindelse med et dødsfald. Tror de.

Husleje for marts

For kort tid efter modtager Torben et personligt brev fra Baldersbo, hvor han bliver opkrævet for moderens husleje. Ikke fra februar, men for marts måned.

»Altså, sådan et brev skal jo som hovedregel sendes til boet. Og så forstår jeg ikke, at jeg får et brev med en opkrævning for marts måned. Min mor døde i begyndelsen af februar, vi havde sagt lejligheden op den 12. februar og dermed skulle sagen være ude af verden. Vi er forpligtet til at stoppe alle udgifter hurtigst muligt i forbindelse med behandlingen af dødsboet, så jeg henvendte mig til Lundehaven. Men de henviste til Baldersbo, der administrerer Lundehaven, og de var i første omgang ikke til at få i tale. Der var nemlig vinterferie,« siger Torben G. Hansen, der måtte vente til slutningen af februar, før han fik et svar.

Her fik han det svar, at det var normal procedure og at der ikke var noget at gøre ved det.

»De ville ikke sende en kreditnota eller undskylde. Det endte med, at de bad mig om at glemme regningen og så skulle den sag være klaret. Men jeg synes ganske enkelt ikke, at de kan være deres adfærd bekendt. For det første er det ubetænksomt over for folk, som måske er i sorg, men hvad værre er, så er det lidt uldent rent økonomisk,« siger Torben G. Hansen.

Hurtig istandsættelse

Ifølge udskrifterne fra Baldersbo, så er regningen sendt til PBS-opkrævning hos moderen den 20. februar 2014 selvom moderen døde den 8. februar, værelset blev sagt opden 12. februar og istandsættelsen af værelset blev påbegyndt umiddelbart efter.

»Hvis ikke de pårørende er meget opmærksomme på, hvad der sker ved ind- og udflytning og død, er det ikke sikkert, at de penge der opkræves uberettiget, returneres til boet. Min bror og jeg var måske mere opmærksomme, men det ville ikke undre mig, hvis Baldersbo og Ballerup Kommune lå inde med flere af beboerens penge end de bør. Folk betaler måske bare, fordi de ikke har overblikket i den situation, de er i,« siger Torben G. Hansen, der altså endte med ikke at betale regningen og siden ikke har hørt mere om sagen. Men han undrer sig både over fremgangsmåden og naturligvis også over den holdning, som han blev mødt med fra Baldersbos side.

»Jeg mener, at der er et behov for at stramme op på procedurerne. Det kan ikke være rigtigt, at man opkræves for penge, man slet ikke har brugt. Man kunne tro at de tænkte, går den, så går den. Og at man ikke engang vil undskylde, reagere eller ændre i proceduren, synes jeg er under al kritik,« siger Torben G. Hansen.

For sen besked

Men hos Baldersbo er man slet ikke i tvivl om, at man har handlet korrekt i sagen. Og direktør Søren B. Christiansen har gravet i sagen og kan konkludere, at alt er gået rigtigt til, omend han godt kan se, at timingen er lidt uheldig.

»Vi har først fået besked om fraflytningen af boligen den 20. februar fra skifteretten.Selvom afdødes søn har sagt lejemålet op tidligere, så kører den slags igenem skifteretten. Det er den juridiske myndighed, som afgør det og som bestemmer. Derfor havde vi sendt regningen til opkrævning via PBS på det tidspunkt. Det er helt normalt. Jeg kan godt se, at det i dette tilfælde kommer til at se lidt uheldigt ud, og jeg er ked af, at den rammer i denne situation. Men sådan er systemet skruet sammen og det kan hverken vi eller Lundehaven gøre noget ved,« siger Søren B. Christiansen.

»Jeg glæder mig over, at afdødes søn fik at vide, at han bare skulle droppe at betale, så har vores medarbejder handlet korrekt og vi har lukket sagen. Det er en ulykkelig situation, som de efterladte er havnet i i denne sag, men vi har håndteret den så godt, vi kunne,« siger Søren B. Christiansen og understreger.

»Vi opkræver ikke dobbelt husleje. Men indimellem kan systemerne være lidt kringlede og svære at overskue, men vi opkræver naturligvis ikke husleje, vi ikke er berettiget til at få,« siger Baldersbos direktør.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *