Borupgaard brillerede til biologiolympiaden
Borupgaard-biologi-OL-De-fire-vindere-de-to-først-fra-højre-fra-Boag-copy.jpg
Det danske OL-hold i biologi. Fra venstre: Julius Grothen fra KTS HTX Sukkertoppen, Karen Chuxian Yang fra Birkerød Gymnasium samt Simon Albrechtsen og Nicolas Drenck fra Borupgaard Gymnasium. Foto: Privatfoto
Talenter To elever fra Borupgaard Gymnasium er gået videre til OL finalen i biologi. Dermed udgør de lokale gymnasieelever 50 procent af OL-holdet.

Der går ikke mange uger imellem at forskellige gymnasieelever fra Borupgaard gør sig bemærket. Denne gang har de endnu en opsigtsvækkende nyhed at dele med resten af Ballerup Bladets læsere.

For et par uger siden deltog tre af Borupgaards dygtigste biologier i landsfinalen i biologiolympiaden 2014 på Århus Universitet. Her skulle findes fire danske studerende, som skal sendes til Bali til sommer for at forsvare de rød-hvide farver ved OL i Biologi. Og det gik så godt for de lokale studerende, at de endte med ikke bare én men hele to pladser på OL-holdet.

De to talentfulde biologer fra Borupgaard Gymnasium, Nicolas Drenck og Simon Albrechtsen kan nu glæde sig til at komme til Bali i Indonesien den 6. til 13. juli – sammen med de to øvrige holdkammerater fra henholdsvis Birkerød Gymnasium og KTS HTX Sukkertoppen.

Borupgaard-biologi-OL-Simon-ved-frø-dissektionen-copy

Drama før finalen

»Selve finalen bestod af både teoretiske og praktiske prøver. Alle prøver på et meget højt niveau – der skulle blandt andet dissekeres en frø hvor alle vigtige organer samt muskler skulle angives med placering og navn,« fortæller Peter Sjøholm, der er talentkoordinator på Borupgaard Gymnasium.

»Ved træningen dagen før selve finalen skulle deltagerne fintune dissektions evnerne ved dissektion af en Odder. Dette blev så voldsomt for den ene af Boag-deltagerene, Nicolas, at han besvimede,« fortæller Peter Sjøholm og fortsætter:

»Men han kom på benene og var klar til selve finalen, hvor dissektionen af frøen gik uden problemer og han sikrede sig en flot plads på OL holdet.«

Den anden OL-deltager, Simon Albrechtsen, er en garvet deltager. Han var også med i finalen sidste år, hvor den blev holdt i Bern.

Q & A om talentarbejdet på Borupgaard

Vi har spurgt talentkoordinator Peter Sjøholm på Borupgaard Gymnasium, hvad talentarbejdet på skolen egentlig går ud på.

Hvilke talentprojekter har I?

»På Boag har vi rigtig mange typer af talentarbejde. Der findes projekter indenfor alle tre hoved fagområder – Samfundsvidenskab, humanistiske fag og naturvidenskab. Historisk set er det især indenfor naturvidenskab at talentarbejdet har været længst tid i fokus, men de andre områder er godt på vej.«

»Vi har talentprojekter, som i tæt samarbejde med universiteter og store danske virksomheder, arbejder med alt fra robotter til hjernemedicin. Vi har Akademiet for Talentfulde Unge, som udfordrer og udvikler elevernes akademiske kompetencer gennem hele deres gymnasieforløb. Vi har også Masterclasses hvor udvalgte elever får mulighed for at rejse til udlandet, hvor de så arbejder med en faglig problematik.«

»Indenfor den kreative og aktive fagverden har skolen hvert år en musikevent hvor musiske talenter kan udfolde sig med musik og show, mens elite sportselever får gode rammer for både at fastholde deres træningsforpligtelser i tilknytning til for eksempel Team Danmark eller ungdomslandshold og samtidig har muligheden for at gennemføre en god gymnasieuddannelse.«

»Derudover har alle fag deres fag-olympiader, hvor vi på Boag de sidste par år har haft rigtig stor succes.«

Hvorfor laver I talentarbejde?

»Vi laver talentarbejde af flere grunde. Dels fordi det er noget vi skal. I paragraf 44 i gymnasiebekendtgørelsen står der, at gymnasiet skal tilbyde elever med særlige talenter tid og mulighed for at forfølge disse. Fra undervisningsministeriet hører vi også budskaber som: ”Udfordre alle børn og unge, så de bliver så dygtige, de kan” og ”Alle skal stå på tæer – også de dygtigste”, så det skorter ikke på ønsker om talentarbejde.«

»Men når vi ser helt dagligdags på det, så er der simpelthen også en del af vores gymnasieelever som i den grad ’’mangler’’ ekstra udfordringer. Nogle af disse elever har gennem deres skoleforløb ikke mødt disse faglige udfordringer og blomstrer i den grad op når de møder unge som dem selv. Dette er også noget af det talentarbejdet kan gøre.«

Kan eleverne bruge talentprojekterne til noget?

»Om de direkte kan bruge projekterne i deres fremtidige uddannelsesforløb ved jeg ikke, men jeg er ikke i tvivl om at mange, der har deltaget i talentforløb, er blevet meget mere afklarede omkring deres efterfølgende studievalg. Mange af eleverne siger efter talentforløbene, at det både har været super spændende, givet dem nye kompetencer og skabt et brugbart netværk. Alt dette er noget, jeg tror, betyder rigtig meget for eleverne fremadrettet.«

»Derudover er der sket det, at de videregående uddannelsessteder har fået fokus på, hvordan de får fat på de talentfulde unge. Dette sker ved at flere videregående uddannelsessteder er begyndt at give merit for gennemførelse af udvalgt talentforløb, så den studerende for eksempel får afløsning for en 1. semesters opgave. Mange af vores talentfulde elever tænker også på uddannelse i udlandet hvor man i den grad er interesseret i talent udmærkelser på CV’et.«

Hvor mange elever tilbydes talentarbejde?

»I skoleåret 13/14 havde Borupgaard cirka 130 elever på forskellige former for talentforløb, det svarer til cirka 10 procent af vores elever. Rigtig mange af disse elever får gode resultater og anbefalinger med tilbage. Dette, både tal og resultater, er vi ganske tilfredse med.«

Hvad så med resten?

»Det er klart, at gymnasiet skal give faglige udfordringer og muligheder til alle elevtyper. Derfor er der også rigtig mange tiltag for elever som udfordres nok af det arbejde der er i gymnasiet. Der er jo heller ikke noget i vejen med, at man er tilfreds med den pakke, man får i gymnasiet – og får det bedste ud af det. Det er jo stadig elevens karaktergennemsnit i afslutningen af 3.g som betyder mest for mulighederne i det videre uddannelsesforløb.«

Borupgaard-biologi-OL-Nicolas-ved-præmieoverrækkelsen-copy Borupgaard-biologi-OL-Simon-ved-præmieoverrækkelsen-copy

Borupgaard-biologi-OL-Nicolas-med-lommeregneren-copy


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *