Lidl-planer i Måløv skal i høring
Lidl-1.jpg
Den nuværende tankstation kan måske blive et supermarked. Nu skal lokalplanforslaget i høring frem til juni måned. Foto: Flemming Schiller
Lokalplan Politikerne besluttede at sende projektet om et supermarked i Måløv i høring. Naboerne knurrer.

Politikerne i teknik- og miljøudvalget besluttede tirsdag at sende planerne om det Lidl-supermarked i Måløv i høring. Det betyder, at der nu er en høringsperiode fra den 29. april og frem til den 24. juni om sagen.

Dermed har politikerne i udvalget, med undtagelse af Venstre, der stemte imod, åbnet for at man kan placere supermarkedet i byen. Der skal også afholdes et borgermøde onsdag den 4. juni, hvor alle kan komme og give deres mening til kende.

Ifølge planerne vil Lidl etablere et cirka 1000 kvadratmeter stort supermarked på engrund mellem Måløv Byvej og Måløv Hovedgade, hvor der i dag ligger en F24 tankstation. Desuden skal en del af det offentlige vejareal og en nabogrund inddrages, idet der også skal etableres p-pladser og tilkørselsforhold.

Butikken skal opføres i en etage og vareleveringen skal efter planen etableres i venstre side af bygningen, så naboerne generes mindst muligt af den trafik, der uundgåeligt vil komme.

Desuden regner man med, at den lange butiksbygning vil skærme bedre for trafikstøjen fra Måløv Byvej end den eksisterende tankstation. Men ikke alle elsker planerne. Faktisk er der stor modstand fra beboerne i området, de frygter øget trafik og ikke mindst faldende priser på deres huse.

En af de mildest talt skeptiske beboere er Lars Gotved Jacobsen, som bor på den nærliggnde Gjørdingvej. Han mener, at hele processen er en skueproces.

Alle er imod

»Det har jo luret længe, og allerede i oktober 2013 hørte bestyrelsen i grundejerforeningen om sagen. Men trods adskillige henvendelser har vi intet hørt om sagen før nu. Det er en skueproces, som alle beboere er imod. Jeg har i hvert fald ikke hørt fra nogen, der synes det er en god ide, måske lige bortset fra den grundejer, der vil sælge til projektet,« siger Lars Gotved Jacobsen.

Han mener, supermarkedet ikke vil bringe andet til beboerne i området end mere trafik og faldende huspriser.

»Vi har hørt fra ejendomsmæglerne, at det vil koste gennemsnitligt 300.000 kroner for de huse, der ligger tættest på. Og så vil der kommer en masse tung trafik med alle de sættevogne, som vil komme med varer til dem omtrent døgnet rundt. Jeg har selv boet på Østerbro, tæt på et lavprissupermarked, og det er ganske voldsomt med den trafik. Jeg kan ikke se, at det giver noget til os,« siger Lars Gotved Jacobsen, som understreger, at han selv bor et stykke nede ad Gjørdingvej og derfor ikke vil blive ramt så hårdt som andre, der har huse tættere på.

På den anden side

Formanden for grundejerforeningen Højriis, der omfatter matriklerne omkring det måske kommende supermarked, er heller ikke glad for planerne.

»I grundejerforeningen elsker vi ikke planerne, men vi er også pragmatiske. For hvis kommunen har besluttet sig, så bliver det jo sådan. Så vi forholder os til det, vi kan,« siger Jan Munk, formand for grundejerforeningen.

Han påpeger, at det især er støjen og trafikken, der bekymrer beboerne, og han har faktisk et forslag til, hvordan man kunne gøre alle gladere.

»På den anden side af Frederikssundsvej er der grunde, som er udlagt til erhverv. Der er i forvejen god plads til at etablere p-pladser og bedre tilkørselsforhold, så vi forstår ikke, at man ikke kan placere et supermarked der. Det er stadig tæt på, men vil ikke give nær så mange gener,« siger Jan Munk, der vil foreslå netop den løsning i høringen.

Han kan heller ikke se, at byen får noget ud af et supermarked, rent indkøbsmæssigt eller arkitektonisk.

»Det er ikke pænt. Vi får en 5-7 meter høj betonklods og en masse trafik omkring. Det kan godt være, at benzintanken heller ikke er pæn, men der er dog i det mindste lidt luft,« siger Jan Munk og supplererer:

»Vi har sådan set masser af indkøbsmuligheder og jeg ved ikke, hvad en Lidl vil bibringe. Nogle enkelte vil selvfølgelig få endnu tættere på indkøb, men det er næppe noget, der giver større valgmuligheder,« siger Jan Munk, der nu vil arbejde for, at butikken bliver placeret på den modsatte side af byen, hvor der er plads.

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *