Da økonomien kom på skoleskemaet
foredrag_økonomi_10.jpg
Efter foredraget var flere af eleverne forbi de to forfattere og foredragsholdere for at spørge yderligere ind til, hvordan man holder styr på privatøkonomien. Foto: Foto: Flemming Schiller.
Penge Eleverne på Borupgaard Gymnasium fik et par timers lektion i privatøkonomi. Det var en øjenåbner for mange af dem.

Når man går på gymnasiet, så er man vant til fag som engelsk, dansk, matematik og historie. Men der står ikke privatøkonomi på skemaet. Altså læren om hvordan man lægger et budget, hvordan man får pengene til at række og ikke mindst hvordan man undgår at sætte sig en dyb gæld ved eksempelvis at låne hurtige, men meget dyre penge, når trangen til noget man ikke kan undvære pludselig kommer over en.

Men torsdag formiddag kom privatøkonomien på skemaet. I et par timer var fællesrummet på Borupgaard Gymnasium fyldt med elever, en repræsentant for Danske Bank i Ballerup og ikke mindst to foredragsholdere, Alexander Sonne Wulff og Mads Løntoft, som er uddannede på CBS, iværksættere, forfattere til en bogen ’Boost din økonomi’ om ung økonomi og desuden faste samarbejdspartnere med bankerne, hvor de rejser rundt i hele landet og holder foredrag om netop privatøkonomi for unge.

Denne formiddag var der fuldt hus på stolerækkerne og de to gutter havde godt fat det unge publikum, der i den grad lyttede og forstod. At økonomi er noget som de skal tage alvorligt for at styre udenom de værste fælder.

Foredraget var også ønsket af elevrådet, der gerne vil have mere fokus på netop økonomi, som mange unge ikke synes, de har lært meget om. Mange risikerer at låne penge til overforbrug og gældsætte sig alt for tidligt og det vil man gerne undgå.

Skal klædes på

Det skal være en opklarende oplevelse for de unge, siger, Søren Hebsgaard, der er lærer på Borupgaard og en af koordinatorerne bag.

»Vi vil gerne klæde eleverne lidt på, inden de skal ud i verden og klare sig selv. Mange af de ældste elever står for at skulle rykke ud for sig selv, derfor er det sundt, at de lærer lidt om privatøkonomi. Det handler om at lære, hvad et budget er, at lære om dyre og billige lån og ikke mindst at styre deres behov og se kritisk på, om de nu virkelig har brug for de bukser eller den telefon,« siger han.

En øjenåbner

Der var meget stille under foredraget og der er ingen tvivl om, at der blev lyttet. Det gælder også for Karen, Freja og Katrine, alle elever i 3. g.

»Det var en øjenåbner for os. Jeg bor allerede ude og har da lært en del om det, men alligevel var det tankevækkende, en del af det, der blev sagt,« siger Freja. Karen supplerer:

»Man burde lære meget mere om den slags allerede i 9. klasse. Jeg synes i hvert fald, at jeg lærte en del, også selvom jeg bor ude nu. Det er vigtigt at lære om, hvor dyrt det kan være at låne og også, at man måske ikke altid behøver at skulle have alting. Så jeg blev også klogere i dag,« siger hun.

Der kom også en del begreber på plads.

»Vi lærte lidt om at prioritere og begreber som e-boks og ÅOP kom op at vende. Det er grundlæggede begreber, som man godt kan lære meget af at kende,« siger Katrine.

Alle tre er enige om, at de vil gå i banken, hvis de skal låne i stedet for at tage et dyrt kviklån og at det kan være dyrt at vælge den hurtige løsning og måske, at man skal lade være med at give efter for den evige forbruge-trang og tænke sig om en gang mere, inden man kaster sig over at bruge penge, man måske slet ikke har.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *