Borgmestre afviser lukning af Kildedal Station
kildedal-station-copy.jpg
Med sine blot 410 daglige passagerer er Kildedal Station kommet i Trafikstyrelsens søgelys og de foreslår at stationen nedlægges helt.
S-tog Trafikstyrelsen anbefaler at lukke Kildedal Station, men borgmestrene i Ballerup og Egedal tager kraftigt afstand fra forslaget, som de mener både er useriøst og forhastet.

Trafikstyrelsen har netop offentliggjort et digert værk, hvor de har gennemgået hele det statslige jernbanenet i Danmark med henblik på at optimere stationsstrukturen i hele landet.

Samtlige 284 stationer er blevet analyseret og styrelsen er dernæst kommet med en række anbefalinger, hvor de blandt andet foreslår at Kildedal Station på S-togslinjen Frederikssund – København nedlægges.

Kildedal Station ligger mellem Måløv og Veksø Stationer, og ifølge Trafikstyrelsens rapport har den et gennemsnit på 410 brugere dagligt – et tal som de kalder ’særdeles lavt’ for en S-togsstation. Til sammenligning har nabostationerne Måløv og Veksø henholdsvis 4.500 og 1.600 daglige brugere.

Ved at lukke stationen og samtidig justere standsningsmønstret vil man kunne forkorte rejsetiden fra 49 til 43 minutter på ruten mellem Frederikssund og København – og spare to millioner kroner årligt, vurderer Trafikstyrelsen.

Useriøst forslag

Kildedal Station ligger lige på grænsen mellem Ballerup og Egedal Kommuner. Og her er begge borgmestre ikke overraskende stærkt utilfredse med Trafikstyrelsens forslag.

»Der er tale om et useriøst og reaktivt forslag, som måske på papiret kan spare to millioner om året. Men forslaget tager på ingen måde højde for den langsigtede regionale planlægning, hvor både kommuner, private og erhvervslivet har investeret store summer i at udvikle Kildedal-området til at blive en bæredygtig del af Hovedstadsområdet,« siger Egedals borgmester Willy Eliasen (V) og tilføjer:

»At lukke Kildedal Station vil kun føre til endnu mere biltrafik, og det er der ingen, der er tjent med.«

Ballerups borgmester Jesper Würtzen (A) bakker op:

»Trafikministeren skal selvfølgelig ikke følge forslaget. Staten skal bidrage til, at vi skaber vækstområder, og at flere mennesker benytter kollektiv trafik. Det er lige netop det, Ballerup Kommune har i tankerne med området omkring Kildedal Station. Allerede næste år begynder vi salg af erhvervsgrunde for Kildedal Erhvervspark,« siger han.

Stort potentiale i Kildedal

I erhvervsområdet omkring Kildedal Station har Ballerup Kommune planlagt, at der kommer til at være omkring 600 boliger og 10.000 arbejdspladser.

»Der er stort potentiale for langt flere passagerer på Kildedal Station, end det nuværende daglige passagertal på omkring 400 antyder,« siger Jesper Würtzen.

Derfor har han og borgmesterkollega Willy Eliasen fra Egedal inviteret Trafikstyrelsen, Banedanmark og DSB S-tog til at samarbejde om udviklingen på strækningen mellem København og Frederikssund.

De to borgmestre håber så, at transportministeren vil vente med at afgøre Kildedal Stations skæbne til dette samarbejde har fundet fodfæste.

Fakta: Passagertal

Antallet af daglige passagerer der benytter S-togsstationerne på strækningen Frederikssund-København:

Frederikssund: 5.400

Ølstykke: 3.500

Egedal: 1.400

Stenløse: 4.000

Veksø: 1.600

Kildedal: 410

Måløv: 4.500

Ballerup: 14.100

Malmparken: 3.800

Skovlunde: 4.200

Herlev: 10.300

Husum: 4.500

Islev: 2.100

Jyllingevej: 1.000

Vanløse 13.100

Flintholm: 11.200

Peter Bangs Vej: 2.600

Langgade: 2.300

Valby: 17.400

Enghave: 7.700

Dybbølsbro: 12.100

København H: 41.500

Tallene gælder kun S-togspassagerer og er hentet fra Trafikstyrelsens rapport, som kan ses her: Rapport om optimering af stationsstrukturen

 

1 kommentar om “Borgmestre afviser lukning af Kildedal Station”

  1. Børge Gandrup siger:

    Jeg tror at en væsentlig grund til det lave passagertal på Kildedal er at linie H ikke standser. Det betyder at der kun er 20 minutters drift i hverdagen og ingen hurtige tog ind mod byen.

    Det seneste C-tog der standser i Kildedal er 19:20 hvilket gør det uhensigtmæssigt for folk der arbejder sent.

    For dem der skal møde tidligt er det heller ikke helt enkelt. Skal man f.eks. møde 06:45 i København er tiderne på Kildedal 05:16 eller 06:06.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *