SF stiller forslag om ny skolestruktur
Debat Vores forslag går i korthed ud på mere medbestemmelse til skolerne og mere udvikling til de elever, der ikke kan klare sig i normalklasserne.

Der er flere partier, der her i avisen har fortalt hvad de er imod i forhold til debatten om en fremtidig skolestruktur. Man hvad vil disse partier?

Det er især pinligt at læse indlæg fra Venstre og Konservative. Disse partier har været med til at udsætte en besparelse på skoleområdet, fordi man ønskede at finde besparelser, som ikke skader undervisningen. Forvaltningen udarbejder et forslag, hvor besparelser er mindre ledelse, men samme undervisning. Det er Venstre og Konservative så imod. Men hvad vil de så?

Det får ingen at vide, og det kan kun skyldes, at man er bange for forældrene. Når man ikke vil spare på ledelse, må man spare på undervisningen, og det tør disse partier ikke sige offentligt. Vi er i SF heller ikke begejstrede for det foreliggende forslag, det kan gøres langt bedre. Ikke fordi der ikke kan være kvalitet i at samle nogle skoler. Det kan der sagtens, men det skal ske, når skolerne (forældre og lærere) ønsker det.

Derfor foreslår SF, at man lægger ledelserne sammen de 3 steder, hvor det er foreslået. Men hvordan man organiserer sig skal være op til de enkelte skoler. På den måde kan man organisere antallet af klasser fornuftigt og bruge færre resurser på ledelse for at fastholde resurserne til undervisning. I SF vil vi også gerne gå videre. Ja der er faktisk en begyndelse til det i forvaltningens udspil.

Vi vil gerne lægge vores specialskoler sammen med folkeskolerne. Det har vi faktisk særdeles positive erfaringer med i Ballerup Kommune. På Grantofteskolen har børn med generelle indlæringsproblemer nydt godt af, at undervisningen af disse børn er foregået på og sammen med undervisningen af ”normalbørn”.

På samme måde har Rugvænget Skole klasser for høre- og talebørn. Dette system er langt bedre end eksklusionen til specialskoler, der er placeret helt for sig selv. Sådanne steder udvikles der let en alt for beskyttende pædagogik. En pædagogik, der ikke udvikler eleverne til aktive samfundsborgere, men til passive og pasningskrævende mennesker resten af deres liv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *