Hjemmeplejeleder lover bedre tider
Hjemmepleje Lederen af Ballerup hjemmepleje erkender, at det har været en svær begyndelse. Men der arbejdes på, at alle borgere skal have faste hjælpere.

Den proces som Ballerup Kommune har været igennem, hvor hele hjemmeplejen skal omstilles til nye fokusområder, betyder opstartsproblemer. Og det kan desværre ikke løses med det samme. Det betyder også, at der har været og stadig vil være en periode, hvor borgerne vil komme til at opleve lidt af det, som Ernst Hansen og andre har oplevet.

Det erkender lederen af Ballerup Kommunes hjemmepleje, Lise-Lotte Adsbøl. Men hun understreger også, at det bliver bedre.

»Det er tre uger siden, at vi begyndte omstillingen og det betyder, at der er nogle ting, der ikke fungerer optimalt fra begyndelsen. Det erkender vi. Og jeg kan kun beklage dybt, at nogle borgere oplever skiftende plejere og andre ting. Men jeg kan også love, at det bliver bedre. Vi arbejder benhårdt på, at tingene kommer til at fungere,« siger Lise-Lotte Adsbøl.

Fagligheden i fokus

Hun kan ikke sætte nogen tidshorisont på, hvornår alt kører på skinner, så alle borgere har faste plejere og at de har styr på alting. Men det kommer.

»Målet er, at medarbejderne i hjemmeplejen har både faglig viden og erfaring indenfor præcis det område, der er årsagen til at borgeren skal have hjælp. For eksempel hvis en borger har brug for hjælp i dagligdagen efter en hjerneskade, er det medarbejdere med specialviden inden for dette faglige område, som kommer i hjemmet,« siger hun og fortsætter:

»Vi får i dag flere og flere opgaver fra hospitalerne, hvor behandling og indlæggelsestiden bliver kortere. Det kræver større faglig viden hos medarbejderne i hjemmeplejen, for at kunne hjælpe borgerne. Dette skal vi være klar til både nu og i fremtiden.Og det tager tid, når det er en stor organisation med mange borgere, hvor vi samtidig også vil tage hensyn til hver enkelt borger. Men til gengæld skal det som hovedregel være sådan, at hver borger får sine egne faste plejere, der kender borgeren og borgerens behov og hjemmet. Sådan skal det være,« siger Lise-Lotte Adsbøl, som samtidig påpeger, at kommunen i dag får rigtig mange borgere fra hospitalerne, der er langt dårligere end de var før i tiden.

Telefonen virker

»Vi skal tage os af langt flere ting i dag, fordi hospitalerne sender patienterne hjem langt hurtigere efter opstartet behandling end tidligere,« siger hun og fortsætter:

»Men allerede nu kan vi se, at antallet af telefoniske klager er faldet drastisk, så der er bestemt sket et fremskridt,« siger hun og tilføjer at de problemer, der var med telefonen i de første dage, skulle være løst, så alle skulle kunne komme igennem til det nummer, som de har fået udleveret.

Lise-Lotte Adsbøl pointerer også, at kommunen lægger stor vægt på at uddanne og udvælge medarbejdere med udenlandsk baggrund, så kommunikationen mellem medarbejder og borgerne fungerer bedst muligt sprogligt.

»Så jeg kan kun beklage, at nogle borgere oplever vores pleje som utryg eller uværdig. Selvom jeg ikke på stående fod kan love, at det bliver bedre i morgen, så bliver det bedre. Det sørger vi for,« siger Lise-Lotte Adsbøl.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *