Mere disciplin i skolen
Debat Vi hører oftere og oftere om problemer i folkeskolen, hvor der er markant flere elever der udviser forstyrrende adfærd i undervisningen. Samtidig er der markant flere lærer der går ned med stress. De klager også over forringede arbejdsforhold. Men hvad er det egentlig problemet er, hvem har ansvaret og hvordan løser vi det?

Svaret er mere disciplin! Eleverne har simpelthen mistet respekten for lærerne. Men hvem har egentligt ansvaret for, at respekten omkring lærerne er forsvundet? Jeg mener, at det er samfundet der har ansvaret. Vi ser i stigende grad, at flere i vores samfund ingen respekt har for autoriteter.

Hvordan løser vi så problemet. Vi skal bestemt ikke tilbage til den sorte skole, men jeg mener godt, at vi kan bruge nogle fragmenter fra den tid. Da der den gang, var langt større respekt omkring lærergerningen.

Jeg mener også, at skolerne i samarbejde med, kommunen og forældrene skal udarbejde et sæt adfærdsregler som kan bruges af klasserne. Det kan f.eks. være, at man møder til tiden, følger med og er aktiv i timerne, aflevere sin mobil når man træder ind i klassen og ikke har kasket på.

Det kommer til, at kræve en seriøs indsats, men jeg er overbevist om, at det godt kan lykkes, at få det til, at fungere.

3 kommentarer om “Mere disciplin i skolen”

  1. Poul E. Pedersen siger:

    Fornuftigt skrevet Kasper !

  2. Mette Hedegaard siger:

    Lærernes forringede arbejdsforhold har ikke så meget med uro i timerne at gøre. Det er et langt mere omfattende problem, der blandt andet skabes af politikere der ikke ved og forstår, hvordan skolen fungerer.
    Uro i timerne kan heller ikke afskaffes af, at man laver fælles regler for alle klasser.
    Forslag om at man ikke må have kasket på, gør jo ingen som helst forskel. Veøandkæmmede børn larmer lige så meget eller lige så lidt, som børn med kasketter.

    Respekten for lærergerningen er blevet undermineret gennem år og dag af skiftende regeringer og af forkælede forældre der tror, at de er kunder i folkeskolen, som selv er fanget i enten fattigdom eller stress i et konkurrencesamfund, skabt af de politikere som vi selv har stemt på.

    Som lærer er det vigtigste at der er tid til opgaverne både de faglige og sociale, og så at politikere, forældre og forvaltninger ikke hælder uanede mængder af opgaver ned i halsen på os. Der bliver sat alt alt alt for mange projekter i søen, samtidig med at der kommer flere elever i klasserne, færre og færre lærere som får mindre og mindre tid til at forberede sig og løse opgaverne.

    Hatten af for at du tager hul på problemet, men dit forslag til en løsning er ikke hverken tilstrækkelig eller peget i den rette retning.

  3. Mette Hedegaard siger:

    *vandkæmmede børn… skulle der stå

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *