Vil i bedre dialog med virksomhederne
Erhverv-virksomheder-14.jpg
Virksomhederne - store som små - skal opleve, at der kun er én indgang til kommunen - uanset, hvilken service man ønsker. Foto: Flemming Schiller
Erhverv I valgkampen fik kommunen kritik for at være utilgængelig for virksomhederne. Nu vil man have virksomhederne til at hjælpe med at lave handlingsplanen til den nye erhvervspolitik.

Virksomhederne i Ballerup skal opleve, at den erhvervsservice, som Ballerup Kommune leverer, er smidig, nem og på ingen måde besværlig.

Kommunen skal være til at få fat på. Kommunen skal reagere, når der er behov for det. Kommunen skal være til at tale med.

I den kommunale valgkamp blev en undersøgelse fra Dansk Industri om kommunernes erhvervsvenlighed brugt til at kritisere netop Ballerup Kommune for manglende vilje til dialog med virksomhederne.

Modsvaret var, at det var man egentlig godt klar over. Det var blandt andet derfor, at man før sommerferien havde vedtaget en ny erhvervspolitik.

Dén politik skal nu have ben at gå på: En handlingsplan.

Og den handlingsplan skal laves nu. I samarbejde og dialog med virksomhederne.

Tre grupper

Kommunen har delt virksomhederne op i tre grupper:

1. Iværksætterne

2. Små og mellemstore virksomheder, de hastigt vækstende ’Gazelle-virksomheder’

3. De store virksomheder

»Vi vil prøve vores ideer af på virksomhederne og generelt søge at finde svar på, hvordan de har det med kommunen,« siger Anne Møller Andersen, udviklingskonsulent i kommunens erhvervscenter.

»Vi blev jo kritiseret for ikke at ville dialogen med virksomhederne. Netop derfor går vi nu ud og spørger dem til råds,« forklarer borgmester Jesper Würtzen (A).

Kun én indgang

Målet med kommunens erhvervspolitik er, at virksomhederne skal opleve, at der kun er én indgang til kommunen – uanset, hvilken service virksomhederne ønsker.

»I første omgang vil vi sikre én indgang for de store virksomheder. Men det overordnede mål er, at virksomhederne i alle tre grupper kommer til at opleve, at der kun er én indgang til kommunen. De tre ansatte i vores erhvervscenter bliver til fem, og de skal så samarbejde jobcentrets virksomhedskonsulenter,« fortæller borgmesteren:

»Virksomhederne vil dog stadig opleve, at de bliver guidet videre, for det er ikke realistisk, at en enkelt medarbejder har alle kompetencer inden for alle kommunale områder.«

Jobcentret

Ballerup Kommune er landets tredjestørste erhvervskommune – kun overgået af København og Århus.

Her er mere end 4.000 virksomheder. Cirka 1.200 af dem har mere end fem ansatte.

Jobcenter Ballerup vil være en væsentlig del af den fornyede dialog, der kommer med virksomhederne.

»Virksomhederne bruger jo jobcentret i rekrutteringsøjemed,« fortæller Anne Møller Andersen.

Hun suppleres af Jesper Würtzen:

»Jobcentret skal være med til at formidle den arbejdskraft, som virksomhederne har brug for – i stedet for blot at kontrollere de arbejdsløse, som man har gjort i de sidste 10 år.«


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

1 kommentar om “Vil i bedre dialog med virksomhederne”

  1. Musa Kekec siger:

    Et godt samarbejde er vigtigt for at bibeholde- og udbygge vores erhvervsliv i Ballerup Kommune. Som en af de største erhvervskommuner skal vi sikre at der bliver taget godt imod henvendelser og at vi sikrer hurtig opfølgning.
    Kort og godt skal serviceniveauet være højt!

    Det nye Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalg (EBU) har stort fokus på dette og vil arbejde for at styrke relationerne til erhvervslivet og sikre at der ligeledes er et godt samarbejde med bl.a. vores Jobcenter. På den måde kan vi sikre at vores ledige i Ballerup kommer forrest når erhvervslivet efterlyser arbejdskraft.

    Vi ser på mulighederne for at skabe større synergi ved et tæt samarbejde mellem erhvervslivet og bl.a. vores Jobcenter til gavn for vores borgere og dermed vores kommune.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *