Hjemmeplejen sadler om
hjemmepleje_elcykler-1.jpg
Hjemmeplejen bliver nu organiseret i teams frem for geografi. Foto: Flemming Schiller
Ældre Brugere af hjemmeplejen i Ballerup vil opleve flere forandringer i den kommende tid. Nye teams af medarbejdere, nyt telefonnummer til hjemmeplejen og kontaktpersoner til alle.

Hjemmeplejen i Ballerup er under stor forandring. De gør op med den traditionelle inddeling i geografiske områder og organiserer sig i stedet i teams – specialiseret i de forskellige brugeres behov.

»Vi har længe ønske at se ældreplejen med nye øjne,« siger leder af hjemmeplejen Lise-Lotte Adsbøl og fortsætter:

»Der er kommet et øget pres på kommunerne i forhold til hjemmeplejen, der gør, at vi er nødt til at fokusere mere på, hvad er det borgerne har brug for i fremtiden.«

»Borgerne har flere og flere komplekse behov. Flere forløb på hospitalerne bliver ambulante og kortere. Man kan sådan lidt groft sagt sige, at borgerne kommer rullende direkte fra operationsbordet i dag,« siger Lise-Lotte Adsbøl.

De nye teams inddeler brugerne i ’kronikere’, ’kognitive’ og ’rehabiliterende’.

Nye tider, nye krav

Ifølge lederen er kravene til hjemmeplejen nogle andre i dag, end det var tidligere.

»Vi har gjort op med den traditionelle inddeling på geografi og i stedet opdelt efter, hvad det er for grupper af borgere, vi har med at gøre,« siger Lise-Lotte Adsbøl og fortsætter:

»Det er ikke længere nok at kunne lidt om alt. Derfor organiserer vi nu vores næsten 300 medarbejdere indenfor deres spidskompetencer.«

En del af medarbejderne skal på efteruddannelse for at blive bedre rustet til arbejdet i det team, de er blevet tilknyttet, mens andre allerede er specialiseret og skal være i det team, der matcher deres kompetencer.

Kontaktpersoner til alle

»En anden ny ting er, at vi i de nye teams vil sørge for, at hver enkelt borger får sin egen kontaktperson,« fortæller Lise-Lotte Adsbøl og uddyber:

»Formålet med det er, at borgeren vil opleve færre kontakter. Det team, borgeren tilknyttes, vil være mindre, så der kommer færre forskellige mennesker i borgerens hjem.«

Hjemmeplejen har også i samme ombæring oprettet et helt nyt telefonnummer, som fremover bliver eneste indgang til telefonisk kontakt med hjemmeplejen.

»I dag er der en hel skov af numre, men fremover vil der kun være ét,« siger Lise-Lotte Adsbøl, der allerede kan det i søvne:

»44 77 33 40,« remser hun op.

Ændringerne træder i kraft 1. februar og kommunen opfordrer alle borgere, der har kontakt med hjemmeplejen i dag, til at tjekke såvel den fysiske som den digitale postkasse, hvis man endnu ikke har hørt noget om omorganiseringen.

 


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *