Banegårdsprojektet bliver dyrere end planlagt
banegårdsafsløring_7.jpg
Der var stor interesse for de mange projektforslag, da de blev offentliggjort i foråret. Men nu er der allerede kommet knas i økonomien i det såkaldte ’kickstartprojekt’ på Banegårdspladsen i Ballerup. Foto: Flemming Schiller
projekt Det stort anlagte og længe ventede banegårdsprojekt er ikke rigtig kommet i gang endnu. Men det tegner allerede til at blive ni millioner kroner dyrere end planlagt.

Banegårdspladsen skal bygges om, og efter en lang debat og en masse forberedelser er projektet snart på vej til at gå i gang. De fleste politikere i kommunalbestyrelsen, bortset fra Konservative, har stemt for det længe ventede banegårdsprojekt, der skal give ny dynamik og liv til bymidten i Ballerup. For nylig blev vinderprojektet kåret, og der var ingen ende på de politiske klapsalver over projektet.

Men nu viser det sig, at projektet, der har et samlet budget på 50 millioner kroner, 25 millioner fra Realdania og 25 millioner kroner fra Ballerup Kommune, allerede har oplevet sin første fordyrelse. Endda uden at der overhovedet er blevet gravet en centimeter i jorden.

Årsagen er, at en række forberedende anlægsarbejder, som etablering af erstatningsparkeringspladser ved Lindevænget og etableringen af en midlertidig busterminal og et busdepot bliver langt dyrere end forventet.

Det betyder, at de to projekter koster Ballerup Kommune omkring ni millioner kroner mere end forventet, som skal trækkes op fra kassebeholdningen. Det beløb holder endda kun, hvis DSB som forventet vil give 3,4 millioner kroner til etableringen af p-pladserne.

Det er en fordyrelse på næsten 50 procent og det chokerer Martin Jonassen (C), der som den eneste har været modstander af banegårdsprojektet fra dag et.

Hvad vil der komme?

»Det er helt uacceptabelt, at vi nu oplever en overskridelse af budgettet på ni millioner kroner. Jeg er ked af at sige det, men ’hvad sagde jeg’. De ekstra parkeringspladser er nødvendigt og egentlig et godt projekt, selvom det altså også koster ekstra. Det værste er klart, at man bruger så mange penge ekstra på en midlertidig busterminal. Det er rystende, at man kan tage så meget fejl af økonomien. Økonomiudvalget har besluttet at sende det tilbage til forvaltningen for se, om man kan finde en billigere løsning, men under alle omstændigheder er det helt galt. Enten laver man et halvt projekt eller også koster det, allerede nu, meget mere end forventet. Hvad vil der så komme i fremtiden?,« siger Martin Jonassen.

Han mener, at det er et dårligt argument, at Ballerup Kommune har midlerne til at klare ekstrabetalingen.

»Jeg har hele tiden sagt, at man kunne bruge penge bedre eller helt lade være med at bruge dem. Der er mange borgernære velfærdsting, som man kunne bruge de penge på. I stedet bruger man ni millioner på en midlertidig busterminal. Det er rystende,« siger Martin Jonassen.

Bordet fanger

Han mener, at det politiske flertal har været både forblændet af og bundet op på det store banegårdsprojekt, og at man nu er nødt til at gennemføre det, uanset hvad det vil koste.

»Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg fra starten har været imod projektet. Jeg har intet imod udvikling af byen, slet ikke, men jeg mener, at projektet er forkert. Men nu fanger bordet. Realdania har givet 25 millioner og dermed har vi som kommune forpligtet os til at gennemføre det. Samtidig har flertallet været meget opsatte på at gennemføre det. Nu ser vi, at det kan blive rigtig dyrt. Jeg er i hvert fald glad for, at jeg lyttede til min mavefornemmelse omkring det her, selvom jeg er rigtig ked af at sige det. For det er i sidste ende skatteborgernes penge, som skal bruges,« siger Martin Jonassen.

Stadig billigt

Borgmester Jesper Würtzen (A) erkender, at kommunen må i kassen for at finde de omkring ni millioner kroner ekstra, men han mener, at det er prisen, når man vil gennemføre et stort og komplekst byggeprojekt, som banegårdsprojektet er.

»Vi har hele tiden vidst, at der var nogle udgifter i forbindelse med etableringen af projektet. Udgifter, der skal forberede byggeriet, som blandt andet erstatningsparkeringspladser og den midlertidige busterminal. Det er jo vigtigt, at området kan hænge sammen, mens vi bygger. Men de udgifter er så blevet højere, end vi regnede med. Det er et stort beløb, det synes jeg også, men man skal huske på, at det er en komplekst projekt, hvor der er mange ting der skal hænge sammen,« siger Jesper Würtzen.

Han mener stadig, at banegårdsprojektet er et godt og billigt projekt, trods fordyrelsen.

»Vi fik 25 millioner kroner forærende af Realdania. Nu ender det med, at det kommer til at koste Ballerup Kommune 34 millioner kroner, men set i det store perspektiv, er det stadig et flot projekt, der er meget billigt. Vi skal udvikle byen, ganske som vi udvikler Måløv og Skovlunde og det koster. Jeg vil hellere have et ordentligt projekt, der er sikkerhedsmæssigt i orden og gennemført. Nu vil forvaltningen se, om de kan finde en billigere løsning, men jeg vil ikke gå på kompromis med sikkerheden,« siger Jesper Würtzen.

Han afviser også, at pengene kunne være brugt til andre formål.

Udvikling koster

»Det er klart, at man altid kan sige, at pengene skulle være brugt på noget andet. Men nu har vi besluttet os for, at Ballerup bymidte skal udvikles. Hvis man vil udvikle, så må man også hjælpe tingene på vej. Jeg ved godt, at Martin Jonassen ikke kan lide projektet, men det er aldrig lykkedes at få ham til at fortælle, hvad han så vil have i stedet,« siger borgmesteren, som ikke håber på flere budgetoverskridelser.

»Man kan jo aldrig vide med så store projekter. Men jeg håber da ikke, at der kommer flere fordyrelser. Men med store og komplekse projekter kan man ikke vide sig sikker,« siger Jesper Würtzen.

Meget utilfredse

Hos budgetpartneren Venstre er der stor utilfredshed med fordyrelsen.

»Vi er meget utilfredse med det. Det er et godt projekt, som vi meget gerne ser i Ballerup, men vi undrer os over, at man ikke har taget højde for de her udgifter inden. Forvaltningen har vidst, at man skulle have udgifter inden selve anlæggelsen, så vi føler os i den grad misinformeret. Det er dårligt fodarbejde fra forvaltningens side. Derfor stemte vi også imod at tage pengene af kassen i første omgang. Vi vil have en ny udregning og vi vil have konkret økonomi at forholde os til, inden vi giver godkendelse til det. Der må kunne findes en billigere løsning, eller i hvert fald en løsning med noget, som kan bruges bagefter. Nu bruger vi millioner på en midlertidig løsning, som måske ikke kan bruges til noget. Det kan vi ikke acceptere,« siger Kåre Harder Olesen (V).

Styr på økonomien

Han understreger, at Venstre gerne vil give og tage lidt for at få et så stort projekt til at hænge sammen. Men der skal være styr på budgettet.

»Vi tager hellere en forsinkelse og orden i økonomien i projektet, end vi bruger for mange af skatteborgernes penge. Men vi ved også godt, at en overskridelse på en halv eller en hel million kroner, er et vilkår i så stort en projekt. Men en så stor budgetoverskridelse allerede inden vi er gået i gang, det kan vi ikke acceptere. Derfor har vi altså bedt om et nyt notat fra forvaltningen, og der skal meget gode argumenter til, før vi accepterer et så stort merforbrug,« siger Kåre Harder Olesen, der dog ikke mener, at man er blevet forblændet af det ’gode tilbud’ fra Realdania.

»Jeg mener stadig, at selve Banegårdsprojektet er et godt projekt, hvor vi får god valuta for pengene. Det er et projekt, der skal binde byen sammen og det gør det. Derfor stemmer vi ikke for at droppe projektet. Men denne overskridelse er umiddelbart for meget,« siger Kåre Harder Olesen.

Sagen om merbevillingen skulle egentlig have været på dagsordenen i kommunalbestyrelsen mandag aften. Menden er nu sendt tilbage til forvaltningen, der som nævnt er blevet bedt om at regne på billigere alternativer eller argumentere godt for, at man er nødt til at bruge i omegnen af ni millioner kroner ekstra for at gøre klar til banegårdsprojektet.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

1 kommentar om “Banegårdsprojektet bliver dyrere end planlagt”

  1. Poul E. Pedersen siger:

    Hvad med at spare alle pengene, og lade denne velfungerende stationsplads være som den er:
    Åben, fremkommelig med plads til busser og passagerer.

    Hvorfor skal denne plads absolut indskrænkes hvor alt syntes klemt sammen og f.eks. parkeringspladsen for handicappede og dårligt gående der skal til biblioteket, bliver længere.

    Har kommunen da for mange penge siden de absolut skal smide dem ud til projekter der for de fleste borgere er fuldstændige nyttesløse og uforståelige.

    Så igen: Spar dog alle millionerne til gavn for borgerne, og dæmp gennemtrækket i kommunens pengekasse.
    Det kan jo være der kommer dårlige tider.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *