Nu bliver boulevarden smallere
Boulevard-4.jpg
Ballerup Boulevard skal indsnævres og binde Skovlunde mere sammen som by. Den endelig lokalplan blev vedtaget i den forgangne uge og til foråret går arbejdet i gang. Foto: arkivfoto
trafik Flertal i kommunalbestyrelsen stemte lokalplanen, der skal bane vejen for en indsnævring af Ballerup Boulevard, igennem. Martin Jonassen (C) var imod til det sidste.

En lang og til tider hård debat om den kommende indsnævring af Ballerup Boulevard er slut. Mandag aften, efter endnu en debat i salen, stemte en næsten enig kommunalbestyrelse lokalplanen endeligt igennem, og dermed er første skridt taget i bestræbelserne på at gøre Skovlunde mere sammenhængende og skabe en mere samlet bykerne i Skovlunde.

Dermed skal den brede boulevard nu omdannes til en egentlig grøn boulevard med kun to kørespor, store plantebede med store træer, en smallere vej, ny belysning, cykelsti og fortov. Desuden nedsættes hastigheden til 40 km/t.

Der var generel glæde over, at projektet nu bliver sat i søen, selvom der har været en del indvendinger i debatten om indsnævringen.

Nogen har ment, at der vil komme øget forurening som følge af den nedsatte hastighed og at der vil være betydelige problemer for udrykningskøretøjer, når de skal forbi på den smallere boulevard.

Ifølge de kommunale beregninger vil der ikke være nogen flaskehalse, hvis man indsnævrer boulevarden, hvis man forudsætter, at trafikintensiteten reduceres med omkring 20 procent som følge af Frederikssundsvejens forlængelse og indsnævringen i sig selv.

Trafiktællinger foretaget ved krydset Torvevej/Bybjergvej tre måneder efter åbningen af Frederikssundsmotorvejen viste en reduktion i antallet af biler med syv procent på Ballerup Boulevard. Man regner desuden med, at de øvrige ti procent er pendlere, der vil vælge andre veje til og fra arbejde.

Møde på vej

Der er kommet i alt fem høringssvar til lokalplanen, hvor de to var negative og tre var positive.

Blandt andre er Skovlunde Lokalråd er overvejende positive overfor planerne. Lokalrådet mener dog, at planerne om ikke at etablere et fire-benet kryds ikke er ordentligt belyst i lokalplanen. Ballerup Kommune har derfor planlagt et møde med lokalrådet og andre interessenter om de trafikale udfordringer i området.

Dermed er flere års snak om hvordan det endelige projekt afsluttet og beslutningen frigiver samtidig de knap 20 millioner kroner i anlægsbevilling, som er sat af til boulevard-projektet.

Konservative var imod

Selvom der var generel tilfredshed med vedtagelsen, så var Martin Jonassen (C) ikke begejstret. Han har siden planerne første gang blev luftet været imod indsnævringen og det var han til det sidste.

»Vi har diskuteret det her så mange gange og I har ikke fået mig overbevist om, at en indsnævring binder byen sammen. Jeg mener helt grundlæggende, at man kunne bruge de 20 millioner kroner til noget andet og bedre,« siger Martin Jonassen, der trods protesterne måtte erkende sit nederlag og nu ikke kan gøre andet end at afvente, hvordan trafikken så rent faktisk afvikles, når indsnævringen bliver en realitet.

Efter planen skal projektet koste 19,7 millioner kroner. Arbejdet skal gå i gang i marts 2017 og skal være færdigt i august 2017.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

7 kommentarer om “Nu bliver boulevarden smallere”

  1. John Kirsmeier siger:

    I har lavet en beregning ud af fra at trafikken reduceres med 20%, så kommer det ikke til at danne flaskehalse siger i. I laver cykelarena, sportshaller flere boliger og vil gerne have mere erhvervsliv til byen SAMTIDIG MED AR REDUCERE TRAFIKKEN MED 20%. Bare rolig vi borgere betaler for jeres fadæser, og 15 år skal det rimeligvis laves tilbage igen. Vh. John Kirsmeier

  2. Karsten Kriegel siger:

    Selvfølgelig vil det betyde flaskehalse og det hænger ikke sammen med fremkommelighed for pendlere til de mange arbejdspladser i kommunen.

    Men det er åbenbart ikke det, som ligger flertallet på sinde.

  3. Erik Nielsen siger:

    Hvad med at lægge nogen beton klodser i første omgang, for at afprøve det.
    Inden man brænder knap 20 millioner ud på noget, hvor man måske kunne bruge de pengetil noget mere fornuftigt.

  4. Aase R. Petersen siger:

    Jeg syntes bestemt ikke om forslaget – det er i forvejen svært at komme på arbejde i Ballerup, hvor vi har en motorvej, der slutter med et vejkryds og dermed lange bilkøer – og nu skal det også blive svært at bruge Ballerup Boulevard. Ballerup Kommune er tilsyneladende ligeglade med, at en masse virksomheders medarbejdere og besøgende kursister får svært ved at møde til tiden – jeg tænker, at nye virksomheder i fremtiden vælge Ballerup fra som en mulig beliggenhed.

  5. Karsten Kriegel siger:

    Ja, det er uigennemtænkt.

  6. Hans-Jørgen Stenhøj siger:

    Tak til Erik Nielsen for et jordnært forslag, men det er nok alt for jordnært til at blive afprøvet i denne kommune !

  7. John Nielsen siger:

    Det vil blive lavet om igen,, man burde forlange at dem der stemte for, skal være med til at betale af deres egene lommer hvis det bliver tilfældet, at det hele går i ged, og skal tilbage igen
    Min oplevelse af den del der allerede er indsnævret, var her for ca 6 måneder siden, 1 bil gik i stå i myldretiden, hvor der kun var 1 spor, trafikproppen kom hurtigt, helt op til Malmparken, og op af Malmparken til frederiksundsvejen, hvor biler var kørt ud i krydset, for at holde stille, op igennem Lautrupparken, jeg ved ikke hvor langt ud af frederiksundsvejen proppen var, da jeg kørte i modsat retning, Men det var en katastrofe på højt plan, og så siger man at 10 % af dem er pendler som måske tager andre veje, ja klart, kommer man ikke frem på jobbet så mister man det, jeg ville bare gerne spå denne beslutning som tåbeligt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *