Den flyvende vicevært
drone_5.jpg
Den nye flyvende medhjælp i aktion ved Bispevangens højhus. Den kan spare en masse besvær ved at fotografere skader og fejl på ejendommen, uanset om det er højt oppe eller i en svært tilgængelig krog. Foto: Flemming Schiller.
Inspektion Ballerup Boligselskab har indført en flyvende medhjælp, når der skal inspiceres skader og fejl på bygninger. Det sparer både tid og penge.

Når stormen havde raset og lavet skader på det store hus på Bispevangen eller når tidens tand havde sat sine spor og noget skulle repareres, så skulle ejendomsinspektøren før i tiden kravle på stiger, hente lift og lave en masse dokumentation, inden der kunne tilkaldes en håndværker, som skulle udbedre skaden.

Sådan er det ikke længere. For et halvt år siden fik driftsleder Peter Grønbæk Madsen og hans kolleger i Ballerup Boligselskabs servicecenter i Bispevangen flyvende hjælp.

Boligselskabet har investeret i en drone, der villigt og uden højdeskræk og andre fysiske begrænsninger flyver 300 meter op i luften og tager knivskarpe billeder af de ting, der skal fikses. Det betyder en masse sparet tid og en masse sparet besvær. Og dermed en masse sparede penge.

»Efter vi har fået dronen er det blevet meget lettere at afsløre skader. Jeg placerer min mobiltelefon på holderen og kalibrerer dronen. Derefter kan jeg fjernstyre den og den flyver hen til de udsatte steder og tager knivskarpe billeder af det, der er gået i stykker. Det betyder, at vi i mange tilfælde ikke behøver at lede efter skader på eksempelvis tagrender og den slags. Vi slipper for at bestille lift og stå på stilladser og stiger. Det gør inspektion af ejendommen meget lettere,« siger Peter Grønbæk Madsen.

Finder selv hjem

Vi står på den store græsplæne på bagsiden af højhuset på Bispevangen. Her summer den hvide drone med fire propeller rundt som en overdimensioneret brumbasse og styrer behændigt op og ned langs muren og op i luften. Det er naturligvis Peter Grønbæk Madsen, der styrer dronen med sin fjernbetjening, der mest af alt minder om den til en fjernstyret bil. Men den lille hjælper er langt smartere.

»Den kan flyve 300 meter op i luften og 700 meter væk. Men man behøver ikke at være bange for at miste den, for den kan selv finde ’hjem’. Hvis den er ved at løbe tør for strøm, vender den snuden hjemad, så man ikke pludselig mister den et uheldigt sted. Det er rigtig smart. Jeg kan flyve helt tæt på vinduer og tag og være sikker på at få alt med, inden vi ringer til håndværkeren, der skal lave tingene,« siger Peter Grønbæk Madsen.

Nye krav

Han bruger dronen flere gange om måneden og øver sig også jævnligt i at flyve den. Men fra den 1. juli skal han på et kursus, så han kan blive certificeret i at flyve en drone.

»Der er kommet nye krav, fordi droner er blevet mere avancerede og mere udbredte. Så derfor skal jeg på et tre-dags kursus, hvor jeg skal lære at styre og flyve og samtidig lære en del teori.

Det handler om sikkerhed og om at få styr på, hvem der har adgang til en drone, der jo kan bruges til rigtig mange gode, men også knap så gode ting. Jeg skal kunne en del øvelser på det kursus, så jeg træner lidt i det daglige. Men først og fremmest er det jo et godt hjælpemiddel, der sparer os for en masse tid, besvær og penge,« forklarer driftslederen, som må flyve med dronen på alle de syv afdelinger, som boligselskabet har.

Selvom han kan flyve med kamera helt op til folks vinduer, så har beboerne intet imod brugen af dronen.

»Folk synes det er meget sjovt. Selvom den kan flyve helt op til folks bolig og har kamera med, så har folk intet imod det. Men jeg skal jo heller ikke udspionere folk, bare sørge for, at ejendommen fungerer,« understreger Peter Grønbæk Madsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *