Uværdig behandling af aktive jobsøgende
Debat Er man som arbejdsløs jobsøgende tredjerangs-menneske? Og dermed frataget retten til dialog med systemet?

Ja, man føler sig som sådan, hvis man er dagpengemodtager og aktivt jobsøgende i Ballerup. For som aktivt jobsøgende dagpengemodtager – tilknyttet Jobnet og dermed Jobcentret i Ballerup – har man som tingene er i dag, ikke mulighed for at komme i direkte dialog med den sagsbehandler som sidder og behandler ens sag.

Dels fordi der via Jobnet, kun foregår rigid elektronisk envejs kommunikation fra jobcentret til den jobsøgende. og dels fordi man er afskåret fra at komme i direkte dialog med sagsbehandleren, da man via Jobnet ikke har nogen form for kontaktmulighed til systemet – hverken i form af direkte mailadresse eller direkte telefonnummer til sagsbehandleren i Jobcentret.

Den eneste dialogmulighed der er for borgeren i dag – og som heller ikke virker – er at indtale personfølsomme oplysninger som personnummer og så videre til hovednummeret, som er en anonym telefonsvarer, eller at sende en åben mail – ligeledes med følsomme og personlige oplysninger – til en modtager som man ikke kender identiteten på i den anden ende.

Det er ganske enkelt uværdigt – og vel egentlig på kanten af alle demokratiske og personfølsomme spilleregler – overfor den enkelte borger, der ønsker at komme i dialog og kontakt med systemet, i en tid hvor alle råber og skriger på dialog. Men denne dialogmulighed gælder så åbenbart ikke for aktive jobsøgende, der har været på arbejdsmarkedet i 35 år og nu er tvunget ud i dagpengesystemet.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *