Modtageklasser er nødvendige for vellykket integration
Debat For et lille barn, som lige er ankommet til Danmark på grund af krig i hjemlandet, er det nødvendigt at få en tryg skolestart i det nye land.

En del af disse børn har ikke gået i skole længe og har haft grusomme oplevelser, som har fæstnet sig i sindet.

Børnene risikerer, hvis et nyt lovforslag vedtages, at blive sat ind i en almindelig klasse fra dag ét – uden at kunne et eneste dansk ord. Det vil kræve enorme resurser af børnene selv, af læreren og af de andre børn i klassen. Det er umuligt at følge med i undervisningen på et sprog, man ikke forstår.

For at gøre børnene parate til at følge med i undervisningen skal de have et solidt hverdagssprog. Det får de i modtageklasserne, hvor lærerne med et målrettet fokus på sprogundervisning sætter børnene i stand til at være elev i en almindelig klasse. Børnene har brug for denne sproglige indføring for at kunne følge med i alle folkeskolens fag.

I modtageklasserne lærer børnene lokalsamfundet at kende og får erfaringer med de sociale omgangsformer i det danske samfund. Oftest er disse uskrevne regler meget forskellige fra hjemlandets. De lærer om rettigheder og pligter i Danmark – fundamentet for vellykket integration.

I Ballerup har vi tradition for at tage os godt af vores nye medborgere. Kommunens ansatte og frivillige ildsjæle gør, i et fint samarbejde med kommunalbestyrelsen, et fantastisk stykke arbejde for at få integrationen til at lykkes, så både børn og voksne kan få en god hverdag i Ballerup.

Vores kommune er hårdt spændt for med mange store opgaver i en tid, hvor økonomien strammes i form af nedskæringer på den offentlige velfærd. Det er mit håb, at kommunalbestyrelsen fortsætter det flotte integrationsarbejde og lytter til lærernes erfaringer med, hvordan vi sikrer den bedste modtagelse af vores nye flygtningebørn og ikke fristes til at spare på den korte bane.

Vi skal, uanset om lovforslaget vedtages, udnytte lærernes specialiserede faglige kompetencer til at investere i fremtidens velfærd, så vi får velintegrerede, veluddannede borgere, der bidrager til det danske samfund. På den måde undgår vi menneskelige tragedier og sparer penge på den lange bane. Vi ved jo godt, at når man sparer på tandpastaen, så bliver tandlægeregningen større.

Modtageklasserne er en gevinst for både for brunøjede Ayman og lyshårede Emma.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

2 kommentarer om “Modtageklasser er nødvendige for vellykket integration”

  1. Poul E. Pedersen siger:

    OK.

    Blot det ikke vil belaste kommunens skatteydere med én krone mere end de i forvejen bliver flået for.

    Så kan man for min skyld etablere så mange modtagerklasser man lyster.

  2. jørgen flyr siger:

    Elever har brug for undervisning som det fremgår af artiklen – Poul har brug for at tænke sig om

    Det er den sædvanlige holdning, når det drejer sig om flygtninge må det ikke koste noget.
    Men det koster at undervise børn i folkeskolen, og børn har i Danmark krav på skolegang uanset hvor de kommer fra. Og undervisningen tilbydes vederlagsfri. Sådan har det været i flere hundrede år.

    Poul E. Petersen skulle hellere bekymre sig om de mange mia. kr som bliver sendt ud af landet i skatteskjul, beskatning af Nordsøolien osv. og ikke mindst om de mia. der bruges på Danmarks deltagelse i krige rundt om i verden, herunder indkøb af nye kampfly.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *