Parkskolen er børnenes store kreative legeplads
billedskole_14.jpg
Der er også blevet plads til et lille keramikværksted med flere drejebænke og en ny fin ovn, så eleverne kan få brændt deres lerfigurer, krukker og vaser. Foto: Flemming Schiller
Børn Parkskolen i Ballerup er en sand smeltedigel af kreativitet , hvor børn og unge med interesse for kultur holder til. Sidste skud på stammen er Ballerup Billedskole og Børnekulturcenter, der netop er flyttet ind.

Det gælder om at holde tungen lige i munden, når man skal finde rundt på Parkskolen i Ballerup – Bygningen huser nemlig flere forskellige ’’skoler’’. Der er Musikskolen, Ungdomsskolen – og nu også Billedskolen & Børnekulturcentret, der netop er kommet på plads i nye fine lokaler på Parkskolen.

Og det er lige præcis Billedskolen og Børnekulturcentret vi skal besøge. Vi finder dem også, efter en frisk lille rundtur om bygningen, får vi navigeret os frem til indgangen, der ligger godt gemt inde i hjørnet af skolegården.

Der er højt til loftet og sparsomt møbleret i ’’kontoret’’, som leder Mette Gitz-Johansen er ved at komme på plads i. Hun er glad og begejstret for de nye lokaler, som er blevet indrettet med både lager, køkken og flere forskellige værksteder.

»Jeg synes, det er så skønt her. Beliggenheden er god, det er super centralt, tæt på rådhuset, gågaden og stationen, så man nemt kan finde os. Og så er det er herligt hus at bo i. Der er hele tiden liv omkring os på grund af musikskolen,« siger Mette Gitz-Johansen.

Med flytningen er Billedskolen og Børnekulturcentret nu også lagt ind under Musikskolen – dog stadig som selvstændig enhed med egne lokaler – og hele paletten har fået det nye navn ’Ballerup Musik- og Kulturskole’.

»Ja, det er lidt forvirrende,« griner Mette Gitz-Johansen, men understreger at det giver rigtig god mening for hende, at Billedskolen og Børnekulturcentret knyttes til Musikskolen.

»Musikskolen har både musik og dans, og det ville være oplagt at begynde at lave nogle fælles projekter. Der er også masser af kunstnere, der arbejder på tværs, så vi kan helt sikkert finde på nogle spændende projekter sammen,« siger hun.

Billedkunst i alle former

Billedskolen og Børnekulturcentret er i forvejen en hybrid. Tidligere hørte den under Kunstrådet, som nu er nedlagt. Så der er sket mange strukturelle ændringer den seneste tid.

Dog er indholdet stadig det samme; Billedskolen tilbyder undervisning i billedkunst og Børnekulturcentret laver kunstprojekter for skoler og institutioner.

På Billedskolen er det billedkunstner Peter Rørbæk, der står for undervisning i billedkunst i alle former – lige fra blyantstegning til keramik, over gips, collager og installationskunst – det er faktisk kun fantasien der sætter grænserne.

Her kommer børn i to hold fordelt på de 8-11-årige og 12-15-årige én gang om ugen for at slippe kreativiteten løs, samtidig med at de får undervisning i både kunsthistorie og forskellige grundteknikker.

»Børnene arbejder meget frit med, hvad et billede er – det behøver jo ikke kun at være et maleri eller en tegning. Der er masser af muligheder,« fortæller Mette Gitz-Johansen.
I øjeblikket er der cirka en syv-otte elever på hvert hold, så der er god mulighed for fordybelse og tid til at få arbejdet med sine forskellige værker.

Børn møder kunstnere

Børnekulturcentret er ikke på samme måde undervisning, men derimod en slags kreativt mødested, hvor kommunens skoler og daginstitutioner kan deltage i forskellige projekter sammen med udvalgte kunstnere.

For eksempel har Børnekulturcentret i øjeblikket et projekt kaldet ’Samlermani’, hvor fire 4. og 5. klasser sammen med to billedkunstnere arbejder med at samle småting og sætte dem sammen på en ny måde.

»Børnene skal selv samle ting – små ting som de finder derhjemme eller på vej til skole. Og så skal det hele samles og i sidste ende blive til et færdigt værk, som skal stå et eller andet sted – vi er ikke helt sikre på hvor endnu,« fortæller Mette Gitz-Johansen.

Børnekulturcentret giver kommunens børn og unge mulighed for at arbejde sammen med professionelle kunstnere og få et indblik i den verden.

»Man kan sige at kunstnerens proces er meget lig børns helt naturlige nysgerrighedsproces.

Når de går i gang med en leg, så udvikler legen sig meget i forløbet, sådan ad hoc. Det er processen som er interessant – og sådan er det også for kunstneren,« fortæller Mette Gitz-Johansen og fortsætter:

»Kunstneren skal ikke være pædagog. Kunstneren kommer med sit fag og inviterer børnene med.«

Miniby og megategning

I årenes løb er der kommet mange sjove projekter ud af Børnekulturcentret – ligefra et miniature boligkompleks til en 90 kvadratmeter stor ’megategning’ i Ballerup Centret.

Senere på året laver Børnekulturcentret et projekt for fire udskolingsklasser, hvor de under overskriften ’Herfra hvor vi står’ skal lave en udstilling og en bog om deres liv – her og nu i Ballerup.

Eleverne skal selv samle og skabe alt materiale – det kan være billeder, historier, genstande, tekster – alt sammen noget, der skal fortælle, hvordan livet ser ud for lige præcis ham eller hende. Så skal alt samles i en udstilling, som skal turnere rundt på kommunens skoler – og måske også kulturhuse og bibliotek.

Man kan læse meget mere om både Børnekulturcentret og Billedskolen på www.ballerup.dk/kunst/boernekunst


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *