Ballerups butikker skal tackle demens
Demens-Rema-1000.jpg
Købmand Torben Getz og hustruen Dorthe sammen med to demenskoordinatorer, der har fået sat fokus på demente ældre i butikkerne og hvordan man tackler dem til alles glæde. Foto: PR-foto
Indsats Ballerup Kommunes to demenskoordinatorer vendte en trist oplevelse til en god ide, der skal klæde lokale butikker på til at klare demente besøgende.

Det begyndte med en ulykkelig episode, hvor en dement mand forlod en dagligvarebutik uden at betale for varerne. Hvor personalet stoppede ham, han blev vred, politiet blev inddraget og til sidst kom Ballerup Kommunes demenskoordinatorer på banen.

Men det gav også de to demenskoordinatorer Henriette Wager Nielsen og Anneke Dapper en god idé – at klæde butiksmedarbejdere bedre på til at genkende og håndtere kunder med demens.

»Hvis vi er bedre til at genkende demens og er villige til at give en lille håndsrækning, vil livet for borgere med demens og deres pårørende være en del nemmere. Og borgere med demens vil kunne færdes mere trygt og få en del flere oplevelser, hvor blandt andet det at købe ind er en meningsfuld beskæftigelse,« forklarer Henriette Wager Nielsen.

Mange med demens

I Danmark lever op mod 85.000 med en demenssygdom. I Ballerup Kommune er der anslået 900, der er ramt af demens i større eller mindre grad. Kommunens to demenskoordinatorer har kontakt til under halvdelen via pårørende eller i form af telefonsamtaler og hjemmebesøg.

Den største del af de demensramte borgere bor stadig i eget hjem.
Henriette og Anneke tog derfor kontakt til købmændene i tre lokale Rema 1000-butikker med et tilbud om at komme og fortælle om demens og give en række tips og tricks videre. De blev modtaget med åbne arme, og derefter er det gået slag i slag.

Som de første fik de fem faste medarbejdere i Rema 1000 i Skovlunde besøg af demenskoordinatorerne, der på et par timer med fakta og enkle tips og tricks klædte medarbejderne på til både at genkende demens og tackle de situationer, der opstår.

»Hvis man ikke får det at vide, tænker man ikke over det i hverdagen. Og jeg har selv bagefter fået en større opmærksomhed på tegnene på, at det kan være en kunde med demens,« siger købmand Torben Getz, Rema 1000 i Skovlunde.

Vil sprede ideen

Tirsdag den 12. april kommer turen til Rema 1000s medarbejdere i Jonstrup, og inden sommer har alle tre Rema-butikker fået undervisning. Men Henriette og Anneke stopper ikke dér.

De vil også gerne give råd om, hvordan man kan indrette butikkerne mere demensvenligt i forhold til ind- og udgange og varers placering. Ideen skal også spredes ud til andre butikskæder, transportselskabet Movia, banker og offentlige instanser – kort sagt alle, som kan komme i kontakt med mennesker med demens.

Initiativet har vakt opmærksomhed hos Alzheimerforeningen, der har modtaget Henriettes og Annekes undervisningsmateriale. Inspireret af initiativet er de også ved at fremstille et mærkat, som bl.a. butikker kan bruge til at synliggøre, at de gør en indsats for at gøre hverdagen nemmere for demente.

Formand for Social og Sundhedsudvalget i Ballerup Kommune Lolan Ottesen glæder sig over butikskædens interesse for at lære mere om demens:

»Vores ambition er at gøre Ballerup til en mere demensvenlig kommune, hvor mennesker med demens mødes med venlighed, respekt og indsigt fra omgivelserne – og det er dette initiativ og samarbejde med Rema 1000 et fantastisk godt eksempel på,« siger hun.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

1 kommentar om “Ballerups butikker skal tackle demens”

  1. marianne siger:

    super flot Rema
    dbh Marianne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *