Nye fællesskaber på tværs af klassetrin
skovlunde-skole-fagliglæsning-3-klasses-pige-hjælper-0.-klasses-pige-copy.jpg
En af de store piger fra 3. klasse hjælper en yngre pige fra 0. klasse i ’faglig læsning’ i natur og teknik. Foto: privatfoto
På Skovlunde Skole Nord har eleverne i indskolingen været blandet på tværs af klassetrin - til stor glæde for både store og små.

Hele uge seks har eleverne fra 0. til 3. klasse på Skovlunde Skole Nord haft særligt fokus på læsning – i alle mulige forskellige former. Men i stedet for at sidde i hver deres klasse – med de samme kammerater som altid – har de været blandet på tværs af klassetrin.

De nye konstellationer på tværs af alder er sat sammen ud fra børnenes læsekundskaber – det handler om at ’’ramme’’ alle elever bedst muligt i forhold til deres personlige niveau, fortæller den pædagogiske leder Sille Madsen.

Lærerne havde skabt ni værksteder med meget forskellige temaer, som børnene skulle igennem i løbet af ugen. Der var blandt andet et værksted, hvor eleverne arbejdede med haikudigte, et andet hvor de beskæftige sig med faglig læsning i natur og teknik og et værksted med dukketeater.

Styrker selvværdet

For dansklærer Jeanett Søgaard er der flere fordele ved at blande børnene på tværs af klassetrin:

»Når man blander børn kommer de ud af en fastlåst rolle og byder ind med noget andet,« siger hun og tilføjer:

»Ved at inddele dem efter deres faglige potentiale kan vi undervise børnene på deres niveau – det styrker deres selvværd.«

Børnene har også taget godt imod de nye fællesskaber og på spørgsmålet om, hvad de godt kan lide ved at være blandet svarer Yusuf fra 3. klasse:

»Man kan passe på de små.«

Og han bakkes op af Laura fra 1. klasse, som siger:

»De store hjælper de små.«

Udbredes til skolen i syd

Ud over at det har været en sjov og anderledes uge for både børn og voksne, så er der også et højere formål med projektet:

»Vi har en tese, der går på at eleverne lærer mere og at deres motivation samtidig øges,« fortæller pædagogisk leder Sille Madsen, der håber at kunne se en højnet trivsel hos eleverne i den næste trivlselsmåling.

Projektugen på Skovlunde Skole Nord skal nu evalueres og rettes til, så et lignenede forløb kan gennemføres på den anden skole i distriktet, Skovlunde Skole Syd.

»Samarbejdet på tværs af Ballerup Boulevard mellem de to afdelinger af Skovlunde Skole er særdeles vigtigt, da det styrker både fagligheden og følelsen af fællesskab,« understreger Sille Madsen.

skovlunde-skole---Lyd-og-musik-til-historie-copy skovlunde-skole---Natur-og-teknik-på-tværs-3-klassespige-med-1.-klassesdreng-copy skovlunde-skole---små-og-store-haikudigtere-copy skovlunde-skole---Vi-læser-med-ørerne-copy

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *