En stædig mand og en farlig vej
Vejarbejde-4.jpg
Belægningen på Ballerup Byvej ved den ’nye’ stitunnel er både bulet og dårligt lavet. Det har Vejdirektoratet nu erkendt. Men det tog dem to år at svare på Martins Edens henvendelse og gøre noget ved problemet. Foto: Privatfoto
Sagsbehandling Det skulle tage Martin Edens flere år at få et svar på sin henvendelse om et dårligt udført vejarbejde på Ballerup Byvej

I slutningen af 2012 udførte Vejdirektoratet et vejarbejde mellem Ballerup og Måløv. En stitunnel skulle føres under Frederikssundsvej eller Ballerup Byvej, som det retteligt hedder på denne strækning, hvilket betød en del vejarbejde på den meget trafikerede vej. Derefter blev der lagt ny asfalt på. Men belægningen var så ujævn og bulet, at det gav farlige situationer, når man kørte med de tilladte 70 kilometer i timen.

En af dem, som bor i området og som hver dag kører på strækningen, er Martin Edens. Han undrede sig over, at vejarbejdet var lavet så dårlig, at man måtte køre med fare for liv og lemmer hver dag, fordi Vejdirektoratet ikke havde gjort det ordentligt. Derfor henvendte han sig til Vejdirektoratet midt i oktober 2013 for at gøre opmærksom på problemet og samtidig udbede sig et svar på, hvornår det igen var sikkert at køre på stækningen og hvem der skulle betale.

Men det skulle vise sig at være en mildest talt langvarig proces. Ikke mindre end to år kom det til at tage, før der kom en form for afklaring i sagen.

Spørgsmål og tavshed

Martin Edens fik godt nok et svar fra Vejdirektoratet tre dage senere, hvor de henviste til navngivne personer i Vejdirektoratet, men siden skete intet. Med jævne mellemrum skrev Martin Edens til de angiveligt ansvarlige personer i Vejdirektoratet, men uden held. Svarene udeblev. Imens fortsatte vejstrækningen over det snart ikke så nye stitunnel-byggeri med at være bulet og farlig at køre på.

Hvert halve år skrev Martin Edens til de medarbejdere i Vejdirektoratet, der skulle sidde med sagen og også til Helle Tiedemann, formand for Teknik- og Miljøudvalget i Ballerup Kommune.

Men svarene kom aldrig.

Denne lidt komiske praksis fortsatte frem til august 2015, altså to år efter første henvendelse, hvor der pludselig kommer skred i sagen.

En indrømmelse

Her modtager Martin Edens et svar fra den ansvarlige medarbejder, der bekræfter at Vejdirektoratet er på sagen og vil udbedre vejbelægningen over stitunnellen. Det vil ske i forbindelse med overdragelse af vejen fra statslig til kommunal vej.

Endelig, den 11. december i år bekræftes det så endeligt, nu fra en ny medarbejder i Vejdirektoratet, at man finder vejbelægningen uacceptabel og at man i foråret 2016 vil gøre vejbelægningen bedre. Samtidig bekræfter medarbejderen, at vejarbejdet udføres for Vejdirektoratets regning og ikke for Ballerup Kommunes regning.
Martin Edens er glad for endelig at have fået et svar, men undrer sig stadig over, at det kan tage to år at svare på en mail og udbedre et lille stykke asfalt på en stærkt trafikeret vej.

En stædig mand

»Jeg kunne jo selv mærke, hvordan det var farligt at køre på strækningen over den nye stitunnel, når jeg kørte 70 kilometer i timen. Jeg kører på strækningen flere gange om dagen, hver dag, så derfor var det oplagt at jeg henvendte mig til dem. Derfor fortsatte jeg mine henvendelser. Jeg kunne selvfølgelig være ligeglad og have ladet det være, men jeg blev stædig og er af den overbevisning, at hvis man ikke holder fast, så sker der intet,« siger Martin Edens, der også havde en anden mistanke.

»Jeg kunne også frygte, at Vejdirektoratet, blandt andet i forbindelse med et skifte fra statsvej til kommunal vej, ville vaske hænder og sige, at ingen havde gjort indsigelser. Så ville det ende med, at Ballerup Kommune skulle betale regningen for at udbedre vejstykket. Det ville ikke være rimeligt, når det faktisk var Vejdirektoratet, der ikke gjorde sit arbejde ordentligt i begyndelsen,« siger Martin Edens, som nu bare håber at vejen bliver udbedret til foråret og at sikkerheden på strækningen igen er i top.

Dermed ser det ud til, at den ekstremt langstrakte sag vil blive afsluttet – mere end to år efter at den første henvendelse blev rettet af en stædig mand, der trodsede bureaukratiet og myndighedernes ’strudsepolitik’ og endte med at få et svar til gavn for trafiksikkerheden og den kommunale økonomi.

Ballerup Bladet ville gerne have spurgt, om det er normal procedure i Vejdirektoratet, at det tager to år at få et svar på en henvendelse, men op til redaktionens deadline har vi ikke fået et svar fra den ansvarlige.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

3 kommentarer om “En stædig mand og en farlig vej”

  1. Karsten Kriegel siger:

    Godt kæmpet, Martin

  2. Helle Tiedemann siger:

    Ja det er ærgerligt at det skulle tage så lang tid før vejdirektoratet valgte at lytte og handle! Jeg har hver eneste gang sendt henvendelsen videre. Godt at der nu sker noget:)

  3. Martin Edens siger:

    Helle,
    det havde jo været klædeligt for kommunen, hvis det ikke blot var en videresendelse af mine henvendelser som I havde gjort i denne sag, men rent faktisk havde ageret selvstændigt.
    Men godt at du her forklarer hvilken indsats I har ydet. Tak for det.
    /Martin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *