Skoleelever som kulturagenter i Kina
spisepinde-copy.jpg
De tre kulturagenter fra Hedegårdsskolen, Ounn, Stephanie og Marko øver sig i kunsten at spise med pinde. Foto: privatfoto
udvksling Tre elever fra Hedegårdsskolen har været på kulturudvekslingsbesøg i Kina.

I sidste uge vendte tre elever og tre medarbejdere fra den internationale linje på Hedegårdsskolen hjem fra en oplevelsesrig tur til Kina. Her besøgte de venskabsskolen The Experimental School of Jiangsu Xishan Senior High School, der ligger i Ballerup Kommunes samarbejdsby, Wuxi.

De tre elever var kulturagenter i en uge og skulle på vegne af deres 43 klassekammerater undersøge ligheder og forskelle på det kinesisk og dansk kultur.

Eleverne var privat indkvarteret hos kinesiske skoleelever, der tilbage i august var på besøg i Ballerup.

»Vi havde valgt tre modige elever, der turde kaste sig ud i at være en del af en kinesisk familie, med alt hvad det indebærer. Det betyder at de har spist, sovet og gået i skole som deres kinesiske værter,« fortæller klasselærer Caroline Bartholin.

14 timers skoledag

Alle tre kulturagenter var enige om, at det danske skolesystem er bedre. En ting sprang særligt i øjnene hos Ounn fra 7.b:

»Der var en utrolig ro i timerne, og eleverne opførte sig meget respektfuldt over for deres lærer, selvom der var 50 elever i en klasse – det kunne vi godt lære lidt af,« siger Ounn. Hun og de to øvrige elever fra Hedegårdsskolen var enige om, at de kinesiske elever var dygtige og arbejdede flittigt.

»Men at gå i skole 10-14 timer om dagen og aldrig se sin familie, det er ikke noget for mig,« understreger Stephanie fra 7.a.

Smask, hvor det smager

Maden og måden at spise på gjorde også indtryk på de tre kulturagenter.

»Der var et hav af forskellige retter, jeg aldrig havde smagt før, og kineserne spiser meget anderledes, end vi er vant til i Danmark. De deles alle sammen om den samme mad, og så smasker de virkelig meget,« fortæller Marko, og forklarer, at højlydte smaskelyde betyder, at maden smager godt.

Netop nysgerrighed i forhold til kulturforskellene var et af succeskriterierne for lærerne på turen.

»Vi ønsker at udvikle et beredskab hos børnene i form af interesse og respekt for det anderledes – og ikke en afstandtagen, som desværre er den reaktion, der er tendens i tiden,« siger souschef Morten Flotin Jensen

De næste uger skal de tre elever formidle deres oplevelser i historier, videoer og billeder til skolekammerater på Hedegårdsskolen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *