Matematikken møder musikken
musik_undervisning_21.jpg
Rundkreds, sang og guitar. Der manglede bare et lejrbål. Men børnene koncentrerer sig og lærer matematik på en helt ny måde, når musikken møder matematikken. Foto: Flemming Schiller
Skole Eleverne i 2.L på Skovvejsskolen Øst lærer matematik ved hjælp af musik, som de selv er med til at skabe.

De ni elever sidder i en rundkreds og lytter til den voksne mand med guitar og kasket. Han spiller akkorderne igen og samtidig siger han, at der ligesom mangler noget i at få teksten til at hænge sammen. Børnene byder ind, og pludselig hænger sangen sammen.

Der er pause og eleverne ser tydeligt stolte ud, da de får ros af musikeren, Anders Graae og deres lærer, Gitte Schrøder, der også er tilstede, sammen med deres udsendte og fotografen.

Første sang er overstået og nu skal anden halvdel af 2.L fra Skovvejsskolen Øst, også kendt som Egebjergskolen, ind og lave et nyt nummer i musikrummet. Endda i en matematiktime.

Musik og matematik

Den anderledes form for matematikundervisning er skudt i gang af matematiklæreren Gitte Schrøder. Hun tror på, at fag som f.eks matematik, der kan være lidt svært for de små elever at komme i gang med, læres bedre ved hjælp af musik. Da hun fandt ud af, at der fandtes en speciel sangskriverdag, hvor en professionel musiker netop hjælper børnene med at lave musik med eksempelvis matematik som tema, så var projektet i gang.

»Jeg bruger i forvejen sange i undervisningen. Vi har specielle regnesange, strategier på vers og den slags. Så da jeg gennem Koda Skolekontakt fik arrangeret dagen med Anders Graae, så var det oplagt at gå i gang,« siger Gitte Schrøder.

Galleri: Billeder fra sangdagen

Eleverne er selv med til at skrive teksten, så de kan huske tingene bedre. Der skal laves i alt to sange, en af hver halvdel af klassen. Når dagen er slut har eleverne skrevet teksten, med lidt hjælp, og derefter sender Anders Graae akkorderne. Så sætter klassen det sammen til to hele sange, der indspilles på CD og bruges i matematikundervisningen. På den måde får ungerne mere kendskab til de ellers lidt abstrakte tal.

»Det er klart lettere for eleverne at lære, når de selv har sat de matematiske regler og strategier på musik med deres egn ord. Jeg kan mærke, hvordan de lever med i musikken og de mange regler og tal sidder bedre fast, når det kommer ind med musik. Derfor er sådan en sangskriverdag perfekt for mig som matematiklærer,« siger Gitte Schrøder.

Et kreativt rum

Den holdning bekræftes af musikeren, som sætter musik til tallene i klassen, Anders Graae.
Han er uddannet på det rytmiske musikkonservatorium og lever af at skrive sange og musik. Han arbejder både med mindre børn, større børn og voksne i f.eks virksomheder. Altså en slags branding med musik.

»Det er vigtigt at lære med musik og finde det kreative rum, som lukker hurtigt, når børn bliver større, for ikke at sige voksne. I mit arbejde kan jeg se, at jo større børn bliver, jo sværere er det for dem at løsne op og synge frit. Når jeg læser Rasmus Klump for min søn, så er det tydeligt, at hver gang Rasmus Klump vil spille musik, så stikker alle folk fingren i ørerne. Det er jo et tegn på, at musik er noget, man ikke kan lide,« siger Anders Graae. Han er glad for at være med til undervise via musik.

»Børnene her husker matematikken rigtig godt, når de selv har været med til at skrive en sang om matematikkens regler. Og samtidig lærer de at turde være kreative og åbne. Så det er absolut en god ide, at man bruger musikken i undervisningen,« siger Anders Graae.

Ejerskab til faget

Den anden halvdel af klassen skal ind i musikrummet, mens de første går tilbage i klassen og arbejder videre med teksten. Matematiklærer Gitte skal lige sørge for, at alle har styr på deres opgaver. Men hun er helt oppe over, hvordan børnene modtager sangskrivningsdagen.

»Det er vigtigt, at børnene har nogle strategier i deres hoved, så de ikke bliver bange for tallene. De har meget forskellige forudsætninger for matematik, så denne metode giver noget til alle. De føler ejerskab til faget og har selv indflydelse på indlæringen. Men først og fremmest, så husker de det hele bedre, når de har skrevet og sunget det her på dagen og i klassen, når sangene er indspillet. Dertil så får de nogle matematiske strategier ind i hovedet tidligt og det hjælper dem senere hen i skolen,« siger Gitte Schrøder, inden hun forsvinder med sine elever ind i musikken og matematikken.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *