Flere bruger Offerrådgivning
Telefonrådgivning Den døgnåbne og anonyme telefonrådgivning bliver kontaktet af et stigende antal ofre, vidner og pårørende.

I 2014 hjalp offerrådgiverne borgerne 179 gange. I oktober 2015 var antallet oppe på 195. De frivillige rådgivere yder medmenneskelig støtte og vejleder om praktiske og juridiske forhold.
Årsagerne til at borgerne henvender sig er vidt forskellige; det er fx vold, indbrud, trusler, chikane, seksuelle krænkelser, tyveri og chokerende vidneoplevelser.

»Stigningen skyldes ikke mere kriminalitet, men en større opmærksomhed om vores tilbud og det gode samarbejde med Vestegnens Politi, som henviser til os, når de modtager en anmeldelse«.

Det fortæller lokalformand og Ballerup-borger Henning Broman, som har været frivillig offerrådgiver i seks år og har en baggrund ved domstolene. Han har som offerrådgiver flere gange ledsaget vestegnske borgere som bisidder i retten og ydet vejledning om sagsforløb og erstatning.

Stigningen i henvendelserne og flere aktiviteter, blandt andet et nyt mentortilbud, gør, at Offerrådgivningen mangler nye rådgivere.

Nye rådgivere

»Vi søger nye kolleger, der har lyst til at være frivillige og gøre en forskel,« fortæller offerrådgiver og mentor, Annie Marott.

Men hvad kræver det at være rådgiver, og hvad får man ud af at være frivillig?

»Det kræver først og fremmest stor empati, at man er god til at lytte, og ikke mindst, at man har lyst til at hjælpe andre mennesker i en svær situation. Som ny rådgiver bliver man klædt på til opgaven med en relevant grunduddannelse, og man får gode muligheder for faglig og personlig udvikling. Derudover er der temadage og undervisningstilbud, man som rådgiver kan deltage i. Vi yder ingen behandling, men henviser til relevante tilbud, psykologhjælp og advokatbistand. Telefonen er døgnåben, men de fleste opkald modtager vi i dagtimerne. Som rådgiver skal man gerne kunne tage en uges vagt om måneden og deltage i de månedlige rådgivermøder. Man har mulighed for sparring og supervision med erfarne rådgivere, og man er altid 2 på vagt ad gangen,« fortæller Annie Marott.

Alle baggrunde

Rådgiverne på Vestegnen er både mænd, kvinder, yngre og ældre med faglige baggrunde blandt andet inden for sygepleje, jura, psykologi og det sociale område.

Udover akut medmenneskelig støtte og telefonisk rådgivning tilbyder Vestegnens Offerådgivning også mentorforløb fra 2 erfarne og uddannede mentorer, som støtter og følger borgere, der bliver ofre, i længerevarende forløb

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *