Kunsten vender traditionerne på hovedet
Gammelgaard-Louise-Hindsgaul1-copy.jpg
Louise Hindsgavl er én af tre udstillere på sæsonens sidste udstilling på Gammelgaard. Hendes fantasifulde leg med porcelæn er både provokerende og fascinerende - og helt ulig traditionel porcelænskunst. Foto: pressefoto
udstilling Sæsonens sidste udstilling på Gammelgaard er med tre spændende kunstnere, der på finurlig og forunderlig vis skubber lidt til den moderne virkelighed.

Lørdag 31. oktober åbner Gammelgaard dørene for sæsonens sidste udstilling ’Genfortællinger’, hvor Louise Hindsgavl og Rasmus Bregnhøi samt amerikanske Justin Novak vender traditionerne lidt på hovedet.

Ligesom alle gode eventyr og fortællinger har en pointe og rummer en morale, vil udstillingen Genfortællinger lægge alen til det, vi troede, vi hørte, så og vidste, og der vil være masser af god morale og nye pointer, for udstillingen har noget på hjerte. De tre kunstnere har nemlig det til fælles, at de alle opfatter vores moderne virkelighed som på en gang både næsten surrealistisk, kompleks og fuld af modsigende absurditeter.

Forvredne figurer

Keramiker Louise Hindsgavl forener på mesterlig vis kunsthåndværk og kunstnerisk kvalitet, når hun i snehvidt porcelæn skaber sine provokerende figurer, der er fulde af forvridninger, lemlæstelser og dagligdagens tabuer.

Voldsomme, modsætningsfulde og dramatiske scenarier opstår, når det glatte porcelæn manifesterer sig som vanskabte figurer, der er halvt dyr og halvt menneske. Og de fantasifulde væsner balancerer smukt et sted mellem det humoristiske og det horrible og præsenterer os for sider af os selv, der normalt er gemt bag vor egen porcelænsfacade.

Mellem Alice og OZ

Illustratoren Rasmus Bregnhøis sort/hvide tuschtegninger leder os ind i et finurligt univers, der eksisterer et sted mellem fantasi, leg, humor og det fuldkommen skøre. Han formidler – som sine to medudstillere – fortællinger på næsten surreal vis.

Gammelgaard-Rasmus-Bregnhøi-copy

Hans streg er genkendelig og ikke til at tage fejl af, når man først har begivet sig ind i hans landskaber. Og på den aktuelle udstilling zoomer han i sine store tegninger, der befinder sig et sted mellem Alice i Eventyrland og Troldmanden fra OZ, ind på enkelthistorier fra de store til de nære.

H.C. Andersen anno 2015

Sidst men ikke mindst tager Justin Novak udgangspunkt i H.C. Andersens elskede eventyr, når han med sine skulpturer reflekterer over vores moderne samfund.

Hans figurer bygger på genkendelige karakterer fra de originale eventyr, men er her placeret i et moderne univers, der rummer det 21. århundredes konflikter.

Gammelgaard-Justin-Novak-copy

Det er en fordrejning af vores kulturarv, der giver uro i maven, men som samtidig lægger an til nye fortolkninger af de gamle fortællinger. Inspireret af alt fra japanske Manga- og Figma-figurer til moderne designerlegetøj oplever vi H.C. Andersens karakterer i nye, moderne dilemmaer.

Den aktuelle udstilling vises kun i Hovedhuset, mens de to lader ikke tages i brug. Der er ferinisering lørdag den 31. oktober klokken 15. Udstillingen vises frem til søndag den 29. november – og der er fri entré.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *