Anonym og upersonlig hjælp fra kommunen
debat Jeg og min kone, samt vores hjemmeboende søn har i en længere periode været hårdt ramt af min kones sygdom. Hun er svært ramt af KOL med mange indlæggelser til følge.

Det blev i starten så slemt, at hun kom på aflastning, og nu her efterfølgende er hun kommet på plejehjem, da vi ikke længere selv kunne magte opgaven.

Det helt store problem i dette – oven i den store personlige sorg – har været den meget anonyme og upersonlige hjælp vi har fået fra kommunen.

Da jeg selv er handicappet og vi har fået tildelt vores nuværende bolig grundet dette, med høj husleje til følge, skulle vi nu oveni betale aflastningsplads for min kone.

Da vi begge er førtidspensionister er det meget svært lige pludselig at få en ekstraregning på 4000 kroner på en måned.

Den 15. september fik vi så at vide, at hun havde fået tildelt en plejebolig med indflytning den 17. september. Det skal siges i en plejebolig er der kun en seng, intet andet. Vi skulle så meget hurtigt have fundet lidt møbler, så vi kunne gøre det en smule hyggeligt for hende, da hun selvfølgelig er meget ked af det.

Det lykkedes med at finde lidt brugte ting og få et flyttefirma til at hente det, hvilket heller ikke er gratis. Det skal siges jeg har søgt om boligstøtte med mere ved Udbetaling Danmark med en sagsbehandlingstid på otte uger.

Nu her til 1. oktober har Ballerup Kommune så været så venlige at sende regninger ud til min kone på i alt 42.000 kroner for indskud, forplejning på plejehjem og forudbetaling af husleje.

Desuden er jeg i min nuværende bolig frataget boligstøtte indtil min nye ansøgning er færdigbehandlet. Det har betydet, at jeg ikke har kunnet betale min husleje og nu er sagt op.

Jeg har henvendt mig til Ballerup Kommune, men det er komplet umuligt at komme til at tale med en sagsbehandler. Får blot stukket en masse papirer ud, som vi skal udfylde for at ansøge om lån og enkeltydelsetilskud, som bliver afvist.

Jeg beder om en hurtig afklaring, da vi ellers ikke har noget at bo i, men får den besked at det tager den tid det tager. Nu kan jeg så se frem til at stå uden bolig med min 17-årige søn, og da vi ikke kan betale de 42.000 kroner den 1. oktober for min kone, er jeg meget spændt på, om de så sætter hende på gaden og smider hende ud af plejehjemmet.

Jeg har ikke forlangt ekstra penge hver måned, men blot bedt om hjælp i en meget svær periode – både personligt og økonomisk. Jeg tror virkelig ikke mange familier ville kunne klare en merudgift på over 40.000 kroner på en måned. Men lige meget hvor ofte jeg har henvendt mig på kommunen bliver jeg afvist ved skranken, der er ikke plads til personligt møde mere, vi er blot et nummer.

Jeg er meget bekymret over dette og kan ikke se rimeligheden i at vi hjælper alle andre, som absolut har behov for det, men ikke kan hjælpe vore egne. Dette er med til at fremme utilfredsheden.

 

Svar fra kommunen:

Kære Benny Madsen. Det berører mig meget at læse din beretning, og jeg vil gerne beklage det forløb, du og din hustru har måttet gennemgå. Det er ikke nemt at være i jeres situation og samtidig føle, at man overhovedet ikke bliver imødekommet og får hjælp.

Jeg kan ikke her kommentere konkret på din sag, men jeg kan helt generelt sige, at man naturligvis skal forvente at blive rådgivet om muligheder, når man henvender sig til kommunen.

Man skal også forvente at få behandlet ansøgninger om for eksempel økonomisk hjælp og få en forklaring, hvis man ikke kan få det, man ansøger om.

Hvis du har brug for en samtale, så er du meget velkommen til at ringe til kommunen og bede om en samtale med Kathrine Lindbæk i Social Vejledning. Jeg håber, at vi sammen med dig kan få udredt både din og din hustrus sag.

Eva Borg
Centerchef for Social og Sundhed
Ballerup Kommune


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *