Svar om klager og Rugvængets Skoles springvand
debat Kære Bent Danielsen og Thomas Petersen. Tak for jeres indlæg i Ballerup Bladet i sidste uge.

Jeg er ked af at I har haft dårlige oplevelser med vores håndtering af vedligeholdelsen i Søndergård og ved Rugvængets Skole.

Jeg kunne godt tænke mig at invitere jer på kaffe, og høre nærmere om jeres oplevelser. Og så kunne jeg også fortælle om vores arbejde med at servicere kommunens borgere bedst muligt.

Jeres indlæg giver mig først og fremmest lyst til at slå fast, at det er vores fokus at håndtere de henvendelser, vi får, så professionelt som muligt, i tæt dialog med borgere og virksomheder. At der sker fejl, og at vi ikke altid kan leve op til alles forventninger om hastighed og kvalitet kan jeg selvfølgelig ikke udelukke. Men jeg kan sige, at alle i Center for Miljø og Teknik hver dag er optagede af at levere varen over for borgere og virksomheder.

Bent skriver, at der først sker noget, når sagen har været i Ballerup Bladet. Vi får en del flere henvendelser, end dem der bliver bragt i lokalavisen. Via mail, telefon eller vores borgertip, modtager vi hver dag hele året rundt 4-5 henvendelser om både stort og småt, som ønskes udbedret.

Alle indkomne opgaver bliver prioriteret. Nogle opgaver løses straks, andre løses mere rationelt ved at blive løst i sammenhæng med lignende opgaver. Driftsopgaver som græsslåning formidles til den pågældende entreprenør og udføres. Vi har også et graffititeam, der forsøger at holde de uautoriserede kunstværker nede. Det er dog ofte en ulige kamp.

Når Bent har oplevet, at der kan gå lang tid, før vi løser en enkel opgave i Søndergård, skyldes det, at opgaven ikke har været beskrevet godt nok i vores kontrakt med entreprenøren. Vi bruger informationen til at rette vores kontraktgrundlag op. Men indtil det er sket, er der her gået for lang tid. Ballerup Kommune har netop genudbudt driftsopgaven. Vi satser på, at driftsopgaver efter årsskiftet er bedre beskrevet end ved første udbud.

Om tis og vand i tunnelen under Ballerup Station, er Banedanmark igen blevet bedt om at leve op til den driftsaftale, de har med Ballerup Kommune. At problemet er tilbagevendende, giver naturligvis anledning til, at vi tager aftalen op til fornyet overvejelse. Det er i hvert fald ikke godt nok nu.

Springvandet ved Rugvænget Skole, har vi ganske enkelt overset. Der er en driftsaftale med boligafdelingen Kirstinehaven om den løbende drift og vedligehold af springvandet, men det er Ballerup Kommunes opgave at vedligeholde kunstværket, for eksempel fliser og graffitibehandling. Vi takker for tip og sætter i gang.

Center for Miljø og Teknik vurderer løbende, hvor mange ressourcer vi skal bruge på kontrol af de opgaver som er udliciteret. Oplever vi, at der ikke leveres, øges tilsynet. I grove tilfælde kan bod aktiveres. Vi tilstræber, at kontrolindsatsen er minimal men tilstrækkelig, for vi vil helst bruge ressourcerne på opgaver, der giver øget værdi.

Og vi er glade for de henvendelser, vi får. Vi betragter det ikke som klager. I og mange andre er med til at kontrollere arbejdet, og er de ekstra øjne og ører, der medvirker til at gøre Ballerup Kommune til et bedre sted at være.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *