Ballerups dyre digitale satsning
ldre-kvinde-it-computer-COLOURBOX-copy1.jpg

Senior woman using computer

Ballerup Kommunes nye hjemmeside skal kunne bruges af alle, også ældre. Derfor skal den være brugervenlig og samtidig sikker, og det koster, påpeger kommunaldirektøren. Foto: Colourbox
Hjemmeside Ballerup Kommune har afsat 1,3 millioner kroner til en ny visuel identitet og moderniseret hjemmeside. Det er en fremsynet investering, understreger kommunaldirektøren.

Som kommune skal man møde sine borgere, hvor de er og på alle de platforme, som borgerne bruger. Derfor er det vigtigt for Ballerup Kommune at have en moderne og højteknologisk digital platform, som man kan komme til fra både mobil og tablet.

Derfor har kommunalbestyrelsen besluttet at afsætte 1,3 millioner kroner til etabeleringen af en ny hjemmeside og ’en ny visuel identitet’, som det hedder.

Baggrunden for bevillingen er, at Ballerup Kommune ikke automatisk møder borgerne på samme måde, som de gjorde tidligere. Der er nye krav til, hvor og hvordan borgerne vil møde kommunen og for at imødekomme de nye krav, vil Ballerup Kommune kommunikere mere modtagerorienteret og målrettet og altså møde borgerne på alle platforme, ansigt til ansigt, på tryk og altså digitalt.

Den nye hjemmeside skal kunne tilgås både fra mobilen, fra tablet og PC og selvbetjening skal være let og enkel, ligesom borgerne skal opleve, at de nye ballerup.dk tilbyder relevant information til alle behov på en mere overskuelig måde end den nuværende hjemmeside.

Efter planen skal den nye hjemmeside være klar ved udgangen af første kvartal 2016.

Taget ud af kontekst

Mens en ny digital platform er nødvendigt for at modsvare tiden krav, så befinder Ballerup sig, som de fleste nok har bemærket, i en budgetperiode med store sparekrav. Derfor virker 1,3 millioner kroner til en ny og opgraderet hjemmeside som noget af en pris.

Med andre ord kunne man måske få en del borgernær velfærd for de penge.
Men sådan kan man ikke se på det, ifølge kommunaldirektør Eik Møller.

»Det kan godt lyde af mange penge, hvis man tager beløbet ud af en kontekst. Men man skal tænke på, at vi skal opbygge en helt ny kommunikationsstrategi og skabe en helt ny hjemmeside, der skal leve op til moderne krav. Den skal være let at bruge, man skal kunne udfylde mange forskellige slags formularer og gå til den fra alle platforme. Samtidig skal den være sikker, så man undgår, at der slipper oplysninger ud,« siger Eik Møller.

Forholdsvis lav pris

Han pointerer samtidig, at de 1,3 millioner kroner er en forholdsvis lav pris, sammenlignet med tidligere bud, der løb op i omkring fire millioner kroner.

»Det er faktisk godt set, rent politisk, at man vælger denne løsning. Det er en investering i fremtiden og i at signalere, at Ballerup Kommune er en moderne kommune, der agerer professionelt i kommunikationen ovefor borgerne. Det er en engangs anlægsinvestering og derfor skal man passe på med at blande tingene samen. Vi skal have folk til at sidde og udvikle helt nye systemer og kode alting ind, og det koster bare penge. Så set i den rette sammenhæng er det ikke dyrt, selvom det selvfølgelig kan virke sådan i en sparetid,« siger Eik Møller.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *