»Jeg passer ikke bare butikken«
varehuspris_4.jpg
Bossen i butikken, Kasper Mellerkær, er en dygtig og iderig varehuschef. Det har han i hvert fald fået en pris for at være. Men han synes nu mest, at det skyldes hans dygtige team i Føtex i Lautrupcentret. Foto: Flemming Schiller
hæder For Kasper Mellerkær har det i to år været en æressag at tænke nyt som varehuschef i Føtex i Lautrupcentret. Nu har han fået en pris for at være sådan.

Der er nogen der bare går på arbejde, og så er der nogen, der brænder for at tilføre sig selv, deres arbejdsplads og kolleger noget helt unikt hver dag. Sådan en er Kasper Mellerkær, der netop har fået Tuborgfondets Retail Award for at være en både inspirerende og nytænkende leder indenfor detailhandel. Foran 89 andre kolleger fik han prisen for at gå forrest, for at tænke i udfordringer i stedet for problemer og fo at inspirere og udvikle sine medarbejdere og sin butik.

Han er varehuschef i Føtex i Lautrupcentret og hans butik har netop vundet den anden interne pris som kvartalets varehus i 2015 og har dermed fået 4 ud af 6 interne priser som det bedste varehus i Dansk Supermarked, hvilket er enestående i koncernen. En sådan bedrift må kræve sin mand og vi går på jagt i det store varehus, fyldt med sommerferie-kunder der afslappet går rundt mellem mælk, vin, kød og alle de andre ting, som et velassorteret supermarked har.

De små armbevægelser

Vi finder da også den 39-årige varehuschef i bygningens måske mindste kontor. Her sidder han bag sit skrivebord og tager al virakken med knusende ro. Lige så store hans ambitioner og innovative ideer er, lige så små er armbevægelserne. En nordjyde tager ikke den slags på sin egen kappe alene.

»Jeg er naturligvis stolt, men jeg er nordjyde, så jeg har det ikke så godt med al det hurlumhej. Det er først og fremmest en holdindsats, for uden mit dygtige personale, så kunne denne hæder ikke talfalde mig. Når det så er sagt, så tror jeg, at det er et udspring af mit drive og min iderigdom, men også, at jeg brænder for det. Jeg vil tænke utraditionelt og give vores kunder en oplevelse, når de handler her. Vi ligger jo lidt yderligt i et erhvervskvarter, så vi er nødt til at tænke nyt. Det forplanter sig til mine 280 medarbejdere, der alle har den samme ild. Det kan man mærke og det er vigtigt for mig,« siger Kasper Mellerkær.

Han nævner, at butikken eksempelvis afholder mange arrangementer til jul eller Halloween, man har en fast Sushi-kok ansat, der laver frisk sushi til kunderne, en kosmetolog der vejleder kunderne i gode cremer og skønhedstips, og en masse andre tiltag året rundt. Altsammen noget, der skal løfte butikken lidt over, hvad man kan forvente.

Et stort drive

»Vi giver et alternativ til de butikker, hvor man ellers finder den der ekstra service. Kunderne kan mærke, at vi vil give dem noget mere, end de er vant til i andre supermarkeder. Men initiativerne er ofte drevet af mine medarbejdere selv. Det er ikke bare noget jeg trækker ned over hovedet på dem. De skal selv tage ejerskab til det, og så bliver det til gengæld lidt bedre,« siger Kasper Mellerkær, som pointerer, at han driver butikken og ikke bare passer butikken.

»Det er nok blevet bemærket, at jeg har den indstilling og at jeg omgiver mig med folk, der har den indstilling. Jeg har en udpræget vindermentalitet, men det fungerer bedst i et team. Det har vi skabt her i vores butik,« siger Kasper Mellerkær.

Han mener, at konkurrencen er blevet hårdere fra især discount-butikkerne og derfor skal de lidt dyrere varehuse oppe sig.

»Netto og de andre har jo også fået bedre kød og bedre varer generelt, så vi er nødt til at tilbyde kunderne noget mere. En oplevelse og noget ekstra, der gør os unikke. Når vi så samtidig kan skabe meromsætning, når familien alligevel er hernede for at få en oplevelse ud af det, så er det jo godt,« siger han.

Butikken mærker stigende salg og får også flere kunder og dermed er en del af missionen fuldført for varehuschefen. Men som det konkurrencemenneske han er, hviler Kasper Mellerkær ikke på laurbærrene.

Fra slagter til chef

»Vi skal da udvikle os fremover. Sådan en masse hæder forpligter, og vi skal hele tiden udvikle os. Men det føler jeg også, at vi kan,« siger varehuschefen, som oprindelig er uddannet slagter og har været i Dansk Supermarked i 15 år, først som slagtermester og siden 2008 som varehuschef. I to år har han været i Ballerup hvor han gerne vil være lidt endnu.

»Jeg kan godt lide at være her, så jeg kunne da godt tænke mig at blive hængende lidt endnu. Men man ved jo aldrig,« siger Kasper Mellerkær, som bruger en del tid på sit job og som privat netop har købt et hus i Valby sammen med fruen og de to børn. I sin fritid følger han trenden i dansk erhvervsliv og omegn. Kører på cykel på alle lande- og bjergveje i ind- og udland samt løber.

Nu skal han så lige finde tid til en inspirationstur til New York, for præmien som vinder af Tuborgfondets Retail Award var netop en tur til New York, hvor han naturligvis håber at kunne finde endnu flere nye ideer til det varehus, som han på to år har fået sat på den både økonomiske og innovative hitliste.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *