Hedegårdsskolen går nye læreveje
Hedegårdsskolen-01-copy.jpg
Tre nye linjer skal gøre det endnu mere spændende at lære nyt på Hedegårdsskolens udskoling efter sommerferien. Foto: Kenn Thomsen
Undervisning Tre nye faglinjer skal byde eleverne på endnu flere muligheder for at blive klogere.

Undervisning er ikke bare undevisning. I forbindelse med den nye skolereform, men også generelt, er det ambitionen, at eleverne skal lære så meget som muligt og at undervisningen tager andre former end den traditionelle.

Det har man taget til efterretning på Hedegårdsskolen, der fra det nye skoleår har oprettet tre nye linjer i udskolingen, der skal give plads til fordybelse og dialog og samtidig sørger for at undervisningen bliver mere praktisk orienteret og projektbaseret.

De tre nye linjer er en idrætslinje, en sundhed, mad og natur-linje og en international/kommunikationslinje.

Meningen er så, at eleverne fra 7. til 9. klasse vælger den linje, der passer dem bedst og i 30 skoledage om året bruger tid på linjen, sideløbende med den almindelige undervisning.
Dermed får de både et afbræk i hverdagen og lærer om nye fag, samtidig vil der være plads til at de fordyber sig i et specifikt emne.

»Målet er at skabe en bredde af fag, der kan nå alle elever. Vi har jo mange forskellige elever med forskellige kompetencer, så det er vores mål at fange flest muligt ved at oprette de tre linjer. Samtidig var det vigtigt, at vi havde lærere, der rent faktisk brændte for de emner og kan brænde igennem overfor eleverne. Det tror vi er lykkedes med de tre emner,« siger Morten Flotin Jensen, viceskoleleder på Hedegårdsskolen.

Populær idræt

Idrætslinjen sætter, som navnet nok antyder, fokus på at bruge kroppen, på træning og på at forfølge drømmen om at blive eliteidrætsudøver. Den linje er allerede fyldt op med de maksimale 23 elever.

Den anden linje er sundhed, mad og natur, der især er rettet mod elever, der brænder for at lave mad og samtidig få viden om ernæring og betydningen for kroppen og omgivelserne.
Den tredje linje er den sproglige linje, international kommunikation, der især sætter fokus på at udvide kendskabet til omverdenen, sprog, og at få mere viden om samfundet og den verden, der omgiver os. Begge linjer er næsten fyldt op.

»Undervisningen er projektorienteret, så der bliver plads til fordybelse i længere tid og samarbejde. Men det er også produktorienteret, så eleverne kommer ud og prøver noget konkret og andet og samtidig skal præsentere deres produkt for eksempelvis forældrene,« siger Morten Flotin Jensen.

Linjerne afløser ikke den almindelige klasseundervisning, men foregår sideløbende, så eleverne på ’deltid’ kan koncentrere sig om deres linje, men stadig er en del af deres almindelige klasse.

»Eleverne vil stadig gå i deres klasse, og vi splitter ikke klasserne op. Men vi arbejder stadig med at finde den bedst mulige måde at gennemføre forløbene på, men det vigtigste er, at vi nu får plads til at fange alle elevers interesse for nye fag og nye måder at lære på,« siger Morten Flotin Jensen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *