Manglende hjælp til selvangivelsen 2014
Debat Vi borgere i Ballerup er blevet bedt om fra november 2014 at kommunikere med kommunen og andre offentlige myndigheder digitalt eller rettere, vi skal og bør oprette en såkaldt e-boks.

Man forventer, at hver borger er i besiddelse eller ejer af en computer og er tilsluttet internettet, og ikke nok med det, systemet formodes også at være indrettet på en sådan måde, at alle borgere let kan betjene eller gøre brug af dette tvungne kommunikationssystem.

Med tiden er jeg en mangeårig pensionist, og jeg mener, at jeg på bedste måde kan gøre brug af internettet. Men nu er tiden kommet til, at selvangivelsen for 2014 skal færdiggøres, og ikke oplyste indberetninger til Skat skal selvangives:

Jeg har tidligere arbejdet i udlandet, og jeg modtager nu årligt en social pension fra pågældende land, og dette vil jeg gerne selvangive på rette måde. Forud havde jeg selv uden resultat forsøgt denne indberetning.

Mandag den 16. marts møder jeg op på rådhuset i Ballerup og medbringende mit nøglekort, og får en snak med to venlige skatterådgivere for at få rådgivning til, hvor og hvordan jeg skal selvangive denne pension fra udlandet.

Jeg gør opmærksom på, at det vist nok er felt (rubrik) 415, der skal anvendes. De to rådgivere kan ikke finde ud af, om det er felt 415 eller 419, der bør anvendes, fordi der er ændringer i forhold til tidligere år, og de kan derfor ikke hjælpe mig.

Det råd jeg får, er at kontakte Skat per telefon, men ikke om formiddagen og helst om eftermiddagen, da der er mange opringninger til Skat for tiden. Jeg kontakter derefter Skat i Fredensborg og får at vide, at i min situation skal jeg gøre brug af felt 415 og 495P og ellers følge vejledningen.

Dette gør jeg derefter, og BINGO nu lykkedes min selvangivelse for 2014, og nu har jeg fået en årsopgørelse for mig og min hustru.

Hvad kan jeg eller andre nu lære af denne oplevelse eller manglende hjælp fra Ballerup Kommune vedrørende hjælp til selvangivelserne?

For at spare på de administrative omkostninger i kommunen, kan man ved ankomsten til Borgerservice gøre opmærksom på, at såfremt det drejer sig om skattemæssige spørgsmål, bør man selv personligt ringe til Skat tlf. 7222 1818 og ikke forvente hjælp fra de af kommunens ansatte personer.

Jeg siger dermed ikke, at kommunens ”skatterådgivere” ikke kan give hjælp eller bruges til andre rådgivne funktioner for kommunens borgere. Det er blot et lille ”suk” fra en ellers tilfreds borger her i Ballerup.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *