P-kontrollen bliver en ’light’-version
parkeringsbøde-COLOURBOX-copy.jpg
Om et par måneder vil der 10 timer om ugen være parkeringsvagter på patrulje i udvalgte områder i Ballerup Kommune. Foto: Foto: Colourbox
Parkering Den kommunale parkeringskontrol er vedtaget og bliver en realitet indenfor et par måneder. Men den bliver formentlig begrænset.

Der parkeres på fortove, på vendepladser og på smalle stræder. Mange steder i kommunen er beboere trætte af, at bilisterne parkerer bilerne helt uden hensyn til andre mennesker. Bare de selv får 10 meter kortere at gå.

Nu skal det være slut. Derfor har Ballerup Kommune vedtaget den længe proklamerede p-kontrol, der skal gælde hele kommunen og varetages af Parkeringskontrol Nord. En næsten enig kommunalbestyrelse, med undtagelse af Tom Nielsen (A), har nu endeligt vedtaget at indføre parkeringskontrollen, der skal tage brodden af det værste parkeringsroderi.

Det er i hvert fald meningen. Forslaget har ikke haft en let gang på jord og er blevet modificeret lidt, så udgangspunktet nu er, at ordningen skal gælde i et år, og at der skal gennemføres kontrol i 10 timer om ugen. Det betyder i praksis, at man især kan koncentrere sig om de mest belastede steder i kommunen.

Og det passer formanden for Teknik- og Miljøudvalget, Helle Tiedemann (A), ganske udmærket.

»Nu skal vi gennemgå kommunen og se, hvor der er størst behov for en indsats. Meningen med denne her p-ordning er, som vi hele tiden har sagt, ikke at indlede en klapjagt på bilister og hive penge i kassen, men at tage hensyn til de borgere, der overholder reglerne og de beboere, der ikke kan parkere, hvor de skal, fordi andre parkerer, hvor de ikke må,« siger Helle Tiedemann.

Ændre adfærd

Planen er nu, at man vil finde de steder i kommunen, hvor behovet for p-kontrol er størst og samtidig vil man indføre en indkøringsperiode på f.eks en uge, hvor parkeringssyndere ikke vil få en afgift, men en påmindelse om, at de parkerer et ulovligt sted, og at der fremover vil blive delt afgifter ud.

»Vi håber at kunne få folk til at ændre adfærd, så de finder ud af, at det er en god ide at parkere ordentligt. Det er et fælles hensyn vi alle skal tage, så alt ikke sander til i trafik,« siger Helle Tiedemann, som samtidig gør opmærksom på, at den eneste der tjener på de nye afgifter er staten. Hverken Ballerup Kommune eller Aalborg Kommune, der ejer p-selskabet, må tjene penge på afgifter.

»Så man kan sige, at det er en ekstra skat, som folk får, da det kun er staten, der tjener på det. Så hvis man ikke vil betale den, så kan man parkere efter reglerne, så slipper man for den ekstra skat,« siger udvalgsformanden.

Efter planen går ordningen i gang om et par måneder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *