Et løft til alle elever
lars_løkke_17.jpg
Venstre-formanden og en af eleverne fra 2.b studerer sammen de mange muligheder, som Khan Academy byder på. Foto: Flemming Schiller
Der var lidt mere stille, end der plejer at være i 2.B på Højagerskolen, da Venstre-formanden Lars Løkke Rasmussen kom forbi for se på det nye læreprogram, Khan Academy.

Når børn sidder bag en tablet kan det godt være, at der er lidt mere stille end sædvanligt, også selvom de allesammen sidder i en klasse. Men mandag eftermiddag var der meget stille i matematiktimen i 2.b på Højagerskolen.

Stilheden skyldtes ikke kun det nye undervisningsprogram Khan Academy, som eleverne sad og nørklede med. Det handlede også om, at der var fint besøg på trapperne.

GALLERI: Billeder fra besøget

Programmet Khan Academy, som eleverne sad med, er et forholdsvis nyt program, der er rettet mod at lære eleverne matematik på en ny måde. I stedet for at lære ved tavlen og terpe tabeller og regnestykker, lærer eleverne ved hjælp af leg og konkrete eksempler, i en slags spilunivers, hvor eleverne kan rykke niveauer op og konkurrere med sig selv om at blive bedre. En metode, der har vist sig yderst effektiv, især overfor de elever, der har problemer med faget.

Bag progammet står Løkkefonden og KMD, der har skudt penge i projektet og derfor var der stille i klassen. For meningen var, at manden bag Løkkefonden, Venstre formand Lars Løkke Rasmussen skulle komme på besøg og se, hvad eleverne får ud af programmet.

Befippede elever

Døren gik op og ind kom ikke bare Lars Løkke Rasmussen, men også borgmester Jesper Würtzen (A) og et større vedhæng af pressefolk med kameraer og blokke. Alle myldrede rundt mellem de små poder, midt i en ganske almindelig matematiktime. Så der var måske ikke noget at sige til, at ungerne var lidt befippede.

Da den første nervøsitet havde lagt sig, var der plads til en mere almindelig undervisning. Og det var tydeligt, at eleverne fandt matematik en kende sjovere med Khan Academy.

»Programmet motiverer dem til at lære mere. Det løfter især de elever, der har svært ved faget. Men det udfordrer samtidig de stærke elever, fordi de ikke er begrænset af nogle rammer, som en bog sætter op. De kan bare udfordre sig selv og arbejde videre og dermed føler de stærke elever heller ikke, at de sidder og keder sig og måske bruger tiden på at lave uro, siger Julie Schmidt Rønsch, matematiklærer i 2.b på Højagerskolen.

Hun kan tydeligt mærke, at eleverne har fået mere lyst til at løse matematikopgaver fordi mange af eleverne ser det som et spil, hvor de kan lege lærdommen ind.

Store resultater

Programmet er oversat af Kenni Hyldahl, som også er lærer i Ballerup og arbejder i matematikakademiet. Han ser et stort potentiale i Khan Academy.

»Ideen kommer fra USA og der har vi set store resultater med den måde at lære på. Jeg har arbejdet med udsatte børn i Røde Kors og ved, hvor vigtig uddannelse og motivation er, så da vi fik dette propgram ind, var jeg klar over, at det måtte vi oversætte til dansk, så alle elever kunne få glæde af det. Og da Løkkefonden kom til, fik vi endelig muligheden,« siger Kenni Hyldahl, som også fremhæver KMD’s velvilje til at skyde penge i projektet og han håber, at programmet nu kan udbredes til resten af landet.

Netop ideen om at alle kan lære og dermed blive bedre i skolen har været kongstanken hos Løkkefonden, der står bag introduktionen af spillet, der altså er blevet smugtestet i Ballerup.

Kundskabens frugter

»Denne måde at lære på er ret genial, og vi tror på, at det kan være et godt redskab til, at alle kan få et løft i skolen. Det er især et drengeværktøj, selvom det naturligvis er for alle, for vi ved, at især drengene halter bagud i skolen. De har sværest ved at følge med, og det er jeg optaget af. Det er vigtigt, at vi ikke taber en generation af drenge og hvis vi kan give alle mulighed for at række ud efter kundskabens frugter, så skal vi det. Når det samtidig kan foregå på en pædagogisk og sjov måde, så er det oplagt, at vi satser på det,« siger Lars Løkke Rasmussen, som fik snakket med en del elever og dermed dannet sig et indtryk af ’investeringen’.

Efter en lille times tid var seancen slut og eleverne var ved at vende tilbage til det forventelige støjniveau. Alle de besøgende listede af, så børnene kunne få en tiltrængt juice og både de ideologiske og økonomiske bagmænd bag Khan Academy havde ved selvsyn set, at deres investering har båret frugt. Kundskabens frugter hænger en lille smule lavere inde i Khan Academys elektroniske verden.

Der er omkring 10 millioner brugere af Khan Academy på verdensplan og det ligger nu frit tilgængeligt på dansk. Det kan både bruges af skoler til undervisning eller det kan bruges privat som en supplement og ekstra motivation.

2 kommentarer om “Et løft til alle elever”

  1. Martin Iversen siger:

    ANMELDELSE
    Jeg har testet programmet med mine elever (4.klasse).
    Login for eleverne er besværligt fordi der ved nogle kræves et længere (stærkere) password end de bruger til deres UNI login = de bliver nødt til at huske et nyt password = duer ikke.
    I praksis løste vi det ved at jeg tildelte dem deres UNI-login password bare skrevet 2 gange efter hinanden.
    Platformen man arbejder på synes eleverne er spændende fordi den ligner den de kender fra diverse spil.
    På matematiksiderne fandt vi dog på 2 timer 4 fejl i opgaverne og mange stavefejl / forståelsesfejl = jeg måtte som lærer yde for meget assistance.
    Programmet har en funktion hvor man kan indrapportere fejl, det gjorde vi…
    En god ting ved programmet er at eleverne hele tiden bliver belønnet for hvor gode de er.
    Råd til andre lærere: Prøv det med en lille gruppe inden du præsenterer det for hele klassen

  2. Hej Martin

    Jeg har, sammen med Kenni Hyldahl Sachse, været de ansvarlige i Danmark ift. at oversætte portalen og videoerne gennem de sidste 4 år.

    Vi er udmærket klar over, at der er stavefejl i materialet, da vi stadig er i gang med at oversætte og validere allerede oversat materiale på platformen. Det er en on-going proces, som kommer til at stå på i mange år endnu, og derfor vil fejl og mangler være til stede på siden. Derudover er det et open-source projekt, hvor alle kan bidrage, og derfor er valideringsprocessen yderst vigtig, og det er noget, vi bruger meget tid på.

    Det er dog utrolig dejligt at høre, at du kan se potentialet i det, og at du bruger det i din egen undervisning. Vi sætter utrolig stor pris på din feedback. Nogle af tingene har vi en indflydelse på, og andre kan vi ikke gøre noget ved.

    Ift. login og password er vi glade for at høre, at du har fundet en løsning, og vi har forespurgt Khan Academy om et Uni-login modul på den danske side.

    Du er mere end velkommen til at kontakte både Kenni og mig ift. spørgsmål og generel brug af portalen, da vi har brugt det i vores egen undervisning gennem de sidste 4 år med gode resultater.

    Venlig hilsen

    Orhan Klardashti
    Matematik Akademiet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *