For få passagerer til Herlev
Debat I Ballerup Bladet efterlyser en læser en buslinje fra Skovlunde til Herlev Torv. Pr. 1 marts er de nye køreplaner og ruteføringer for linjerne 142 og 145 trådt i kraft, hvorved linjerne er koblet tæt sammen og der er skabt gode forbindelser til og fra S-togene på Skovlunde st.

Ændringerne er iværksat efter grundige analyser og med det udgangspunkt, at det var nødvendigt at få forbedret linjernes økonomi. Herunder har vi naturligvis set på, hvor mange brugere der har været på de enkelte strækninger. Passagertallene på linje 145 har desværre været faldende, gennem årene og særligt i Skovlunde-enden har linjen kørt med forholdsmæssigt få passagerer. Analyserne viste også, at vi kørte stort set tomme busser gennem erhvervsområdet Mileparken uden for myldretiderne.

Opsplitningen i en myldretidstidslinje mellem Herlev st. og erhvervsområdet Mileparken og en lokal bybus i Skovlunde afspejler de to primære formål, som den gamle linje 145 dækkede.

Konsekvensen er, at Skovlunde Syd har mistet en direkte busforbindelse til Herlev Bymidte med indkøbsmuligheder og mulighed for at skifte til busserne på Ring 3. I stedet kan man benytte S-toget fra Skovlunde st. til Herlev st. hvorfra man kan tage en bus mod Herlev bymidte eller gå til ringvejsbroen, hvor man kan tage busserne mod Lyngby, Glostrup og Ishøj.

Når en køreplan skal ændres, er der mange parter involveret. Kommunen skal en gang om året bestille de køreplanændringer, der skal gennemføres. Kommunen har aftalt med Movia at gennemføre en evaluering af de gennemførte køreplanændringer på linje 142 og 145 i andet kvartal i år.

Evalueringen vil foreligge i efteråret 2015, hvorefter der vil blive taget stilling til eventuelle tilpasninger. De henvendelser, som vi har modtaget, vil indgå i evalueringen, ligesom vi forventer at gå i dialog med Skovlunde Lokalråd, når evalueringen foreligger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *