Boulevarden deler Skovlunde
debat Debatten raser i øjeblikket om, hvordan fremtiden for Skovlunde og især bymidten skal være.

Der er selvfølgelig mange forskellige meninger og interesser, men det er vigtigt, når der skal investeres mange penge, at man bruger disse fornuftigt, så vi får bedre forhold i fremtiden.

I forrige nummer af Ballerup Bladet havde redaktøren skrevet en artikel om bymidten og ombygning af Ballerup Boulevard. Der var også en planskitse af fremtidens Skovlunde. Denne skitse var ikke en af de fem som deltog i arkitektkonkurrencen, men formentlig en som er udarbejdet i kommunen.

Der var også et interview med byplanlægger Martin Lose, som fremførte sin mening om trafikken på Ballerup Boulevard i fremtiden.

I et andet indlæg fra Jens Minnet skriver han om indsnævringen, som han er brændende tilhænger af, ”så boulevarden bliver en del af bymidten”! Hvis en hovedfærdselsåre som Ballerup Boulevard skal krydses til fods, hvordan kan den så blive et fornuftigt bindeled af bymidten.

Jens Minnet skriver også, at man så kan åbne ”parkeringspladsen” ved Gl. Skovlundevej og Ballerup Boulevard, lave et lyskryds og forbinde den til Bybuen. Det forstår jeg slet ikke noget af, Jens Minnet er formand for Skovlunde lokalråd, og det har i flere år arbejdet for at gøre Bybuen mere sikker for de svage i trafikken, men nu vil Jens Minnet altså have mere trafik!

Tænk på, at det også giver mere gennemkørende trafik i Gl. Skovlunde, og er det det beboerne her ønsker?

Nej skrinlæg denne del af projektet, og lad os beholde tunellen under Ballerup Boulevard som i alle årene har fungeret uden problemer. Tunellen binder Skovlunde bymidte sammen med Skovlunde syd, og i tunellen er fodgængerne trygge! Og så kan de budgetterede 17 millioner kroner bruges til noget fornuftigt.

Men det er ikke kun Ballerup Boulevard der deler Skovlunde, det gør Bybuen også. Hver dag er der mange mennesker der skal til og fra S tog og busser, og et stort antal af disse skal krydse Bybuen. Ombygningen af Bybuen har ikke gjort den store forskel, da der stadig er alt for megen hurtig kørende trafik.

Gør Skovlunde Bymidte en tjeneste og luk udkørslen fra Bybuen til Ballerup Boulevard, det vil tvinge størstedelen af den syd kørende trafik til at køre ad Torvevej som er tiltænkt denne belastning! Herefter kan Bybuen laves om til ”sivevej” med hastighedsgrænse på max. 20 – 30 km/t.

Når disse ting er faldet på plads, og der forhåbentlig er kommet nye ejere af Skovlunde Center, kan man gå i gang med at arbejde med en fornuftig fremtid for centret og resten af bymidten til glæde for Skovlundes 12.000 beboere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *