Boulevarden aflaster blandt andet landevejen
Debat Skal en indsnævret boulevard redde et center for mindst 17 millioner kroner, eller en kapitalfond malke resterne af et gammelt måske fortabt dagligvarecenter, hvor boligselskabet Blokhaven er involveret. Fortabt på grund af utallige nye butikstilladelser til højre og venstre overalt i kommunen.

Jeg finder, at de penge kan bruges langt bedre for borgerne ved vejlukninger, som andre kommuner har gjort.

Jeg mener ikke man skal spilde en krone på et kvart eller et halvt centers sammensmeltning. Så kan vi få nok at gøre her i kommunen i fremtiden og øse millioner af kroner ud. Under devisen, at skabe levende og indbydende bymidter, tværs over trafikveje.

Trafikanalyser er gode nok for de som laver dem. Når blot trafikken overholder dem, men laves normalt først når skaden er sket (læs udviklingen). Ballerup Kommune skal nok kunne få de godt 17 millioner kroner tilbage på en eller anden måde uden at indsnævre boulevarden, der jo i sig selv blev udført for at aflaste byvejen (såkaldt Landevejen) må vi ikke glemme, for de mange beboer dèr

Skovlundecentret oprindelig et ’’kom forbi’’ center fra S-toget. Men i tresserne suppleredes yderligere med butikker sydligere på den anden side af boulevarden, især beregnet for Skovlunde villaby og endda et vildt tænkt højhus – dog protest-skrinlagt.

Disse ting sammen med en egentligt kompliceret ny stationsforplads med endnu et mindre forretningskompleks, har selvfølgelig medvirket til at malke Skovlunde Centret.Trods nogen ombygning og nye selvstændige ejerbutikker og lidt modernisering af lejemålene, er projektøren nu rettet mod oulevarden, som værende den onde fe i hele spillet, fremfor at lade centeropdelingen hvile i fred og kunderne vælge.

Der argumenteres for at boulevarden er ensporet i begge ender, ja tak ren byplanlægger forviring, der intet har at gøre med trafik -og vejkapacitet, men kun som en konsekvensberegning de frie steder, hvor vejen ender. Ikke mindst når både Vestforbrændingen og Ledøje-Smørum var tiltænkt boulevardens fremkommelighed. Men det er en anden historie. Hvor cykelhallen også senere bidrog.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

2 kommentarer om “Boulevarden aflaster blandt andet landevejen”

  1. Jens Minnet siger:

    Kære Erik Gram

    Det er jo nemt nok at sidde i Jonstrup og mene, at man bare skal lade den naturlige udvikling lade Skovlunde Bymidte visen. Man bruger jo kun Skovlunde til at køre igennem, og så skulle det jo gerne ske så hurtigt som muligt (så slipper man også for at se den hensygnende bymidte).

    Jeg er selv tilhænger af, at trafik afvikles så effektivt og sikkert som muligt, herunder at det er fornuftigt at separere bløde og hårde trafikanter. Men jeg er også tilhænger af, at vi bor i velfungerende byer. Og her er Boulevarden en reel barriere. Der kunne sikkert findes andre løsninger en den planlagte, f.eks. man kunne grave Boulevarden ned i tunnel. Det ville tilgodese alle parter, men til en helt anden pris.

    Og så skal man jo se på betydningen af Boulevarden i dag og i fremtiden. Det er rigtigt, at den blev bygget som en hovedindfaldsvej til København fra Ballerup. Men det er 40 år siden, og der er løbet meget vand i åen siden. Længere inde mod byen har man bremset fremkommeligheden og ikke mindst har man nu bygget en ny Frederikssundsmotorvej, som åbner senere på året.

    Prøv at se på et kort, zoom lidt ud og stil dig på Boulevarden, hvor den krydser Ring 4. Hvis man skal mod centrum af København, kan det bedst betale sig, at tage motorvejen og videre ind ad Jyllingevej. Ballerup Boulevard og Slotsherrensvej er måske en anelse kortere, men undtaget strækningen mellem Mileparken og Islevdalsvej bremses man af lyskurve hele vejen, og vejen indsnævres til 2 baner fra Islev; man ønsker ikke trafikken ind ad den vej.

    Det er faktisk kun hvis man skal til Skovlunde, at det bedst kan betale sig at køre ad Boulevarden. Så hvad er problemet?

    Venlig hilsen
    Jens Minnet
    Ejbyvej 6
    2740 Skovlunde

  2. erik gram siger:

    Det er fuldstændig urealistisk at drømme om sammensmeltninger af adskilte pladser, blot ved at poste millioner af kroner ind i forsnævringer, og ikke mindst disse store og faste årlige vedligeholdelses omkostninger, disse indebærer.

    Uden at opnå andet end synlige og følelsesmæssige forbedringer. Er og bliver det for en gl.Skovlundedreng, rent bedrag,-og ikke alene en lappeløsning,- men spild af penge. Der bedre kunne bruges langt bedre til støjskærme de steder Boulevarden endnu mangler disse. Men den luksus var overladt amtet i sin tid.

    Så undgår man at skulle separere bløde trafikanter fra, inden de bliver døve, men at tro Boulevarden en dag bliver overflødig, når bare andre myndigheder pløjer mere landskab ned, -må vi huske at den overordnede store og meget tunge trafik trafik landet efterhånden bebyrdes med, både Vestforbrændingen og de mange virksomheder kører og bestemmer selv den korteste rute. Det du taler om er privatbilismen, som er en helt anden sag.
    MVH.E.G.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *