Busproblemer i Skovlunde
debat Der har i bladet her været en del skriveri om busdrift eller mangel på samme og en del utilfredshed med de køreplansændringer som Movia gennemførte i midten af december.

Vi har længe haft et ønske om at optimere busdriften i Skovlunde. Der har været et ønske om bedre samspil mellem servicebussen og den ordinære busdrift, ønsker om øget busbetjening af Harrestrupvej og forbedret betjening af Mileparken.

Det er sådan, at når vi ønsker at ændrer noget så foregår det i tæt samarbejde med Movia og vores nabokommuner.

Glostrup og Ballerup har i denne omgang ikke kunnet blive enige og derfor foregår ændringen i to tempi, nemlig den ændring som kom den 14. december og så igen den 29. marts 2015, det er rigtig ærgerligt, men det kunne ikke være anderledes.

Vi gjorde faktisk rigtig meget for at få et godt resultat. I foråret 2012 gennemførte Ballerup, Herlev og Glostrup kommuner i samarbejde med Movia dels en spørgeskemaundersøgelse på linjerne 142, 145, og 834 og dels en analyse af passagerertællingerne på de tre linjer.

Analyserne viste, at linje 145 primært blev benyttet i myldretiderne mellem Herlev station og erhvervsområdet, samt lokalt i Skovlunde. Der var meget få som benyttede linjen mellem Skovlunde og Herlev bymidte/Herlev station. Ydermere kørte linjen stort set tom gennem erhvervsområderne, udenfor myldretiderne og i weekenden.

Analyserne viste også, at når linje 142 kørte ad Harrestrupvej var den bedst benyttet, og at passagererne mellem Ejbyvej og Skovlunde station primært benyttede linje 145.

Når nu det nye skift træder i kraft den 29. marts så betyder det, at de ressourcer, der tidligere blev brugt til at køre næsten tomme busser gennem erhvervsområdet, er blevet konverteret til:

– En øget betjening af Harrestrupvej, som fremover vil få halv times drift i dagtimerne og times drift i aftentimer og weekender.

– En lokal Skovlunde-linje som skal supplere servicebussen 834

– Samt ikke mindst 20 minutters drift i myldretiderne mellem erhvervsområdet Mileparken og Herlev station.

Det er en omlægning, som vi tror på sigt vil gavne flere og øge antallet af passagerer på de nye buslinjer.

Omlægningen blev drøftet med Skovlunde Lokalråd i efteråret 2012, de bifaldt ændringerne, bortset fra at der ikke længere ville være busforbindelse mellem Skovlunde og Herlev bymidte og det er korrekt, det vil blive lidt mere besværligt at rejse mellem Skovlunde og Herlev bymidte, det vil kræve brug af S-tog og skift til linje 350 S eller S-tog til Herlev st med skift til en af de mange buslinjer som betjener Herlev bymidte.

Den nye lokale Skovlunde linje 145 kører i ring fra Skovlunde station – ad Ejbyvej, Åbyvej,Lundebjerg, Skovlunde station. En tur som tager 13 minutter hele vejen rundt, derfor er det acceptabelt, at den kører ensrettet og samme vej som servicebussen, busslusen mellem Lundebjerg og Lundebjerggårdsvej er jo ensrettet, og det vil kræve en større investering at gøre den dobbeltrettet.

Det her var en ordentlig smøre, jeg håber at det er til hjælp og at det vil give svar på meget. Vi arbejder rigtig meget på at finde en løsning på hvordan vi kan få inddraget flere brugere når vi skal lave vores busbestilling, hvilket vi skal en gang om året. Har du en god idé så vil vi meget gerne høre om den.

Rigtig godt nytår til alle.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

1 kommentar om “Busproblemer i Skovlunde”

  1. Martin siger:

    “…busslusen mellem Lundebjerg og Lundebjerggårdsvej er jo ensrettet…”

    Det passer ikke en skid. Den “super smarte” løsning i har lavet med bomme er konstant ude af funktion. Derfor kan både busser og alm. bilister køre igennem slusen uden problemer.

    Fix det!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *