Eleverne imponerede de professionelle
oticon_evaluering4_.jpg
En af grupperne havde valgt at lave en lyddæmper til hovedtelefoner. Der var rigtig mange kreative og gode ideer, der endte med at en app løb med sejren. Men der var hele vejen rundt et imponerende højt niveau. Foto: Flemming Schiller
Afslutning Flere ugers hårdt arbejde blev vist frem for dommerne, da eleverne fra to Ballerup-skoler viste deres høretab-projekter frem for dommerne. De var mildest talt imponerede.

Den rastløse og konstante summen fra første sal indikerede tydeligt, at det ikke bare var en almindelig torsdag aften på Ballerup Bibliotek. Der skete noget ud over det sædvanlige. Og det gjorde der i sandhed også.

For denne aften var mere end 100 elever fra 6. klasse samlet for at vise deres forældre, lærere, søskende, bedsteforældre, tilfældige biblioteksgæster og ikke mindst dommerne, de projekter som de har arbejdet på i flere uger.

Galleri: Se billeder fra  præsentationen

Projekter, der som en del af projekt Lab, afslutter det forløb, der begyndte på Oticon for nogle uger siden med et besøg og et oplæg til børnene fra Rosenlundskolen og Østerhøjskolen om at komme med forslag til, hvordan man kan mindske høretab i fremtiden. Ved det første møde hos Oticon sporedes en tydelig entusiasme blandt eleverne, og man må sige, at de tog opgaven alvorligt.

Kreative forslag

De 24 grupper viste deres både kreative, opfindsomme og i mange tilfælde også gennemtænkte projekter, der gav nogle nye og friske bud på den stillede opgave. De mange besøgende, der masede sig forbi de mange borde, hvor eleverne fremviste deres kreationer var vidner til en lang række forslag som lyddæmpere til hovedtelefoner, deci-armbånd, piller mod høretab, ørepropper i mange former, farver og materialer, apps mod høretab, støjsuger, reklamekampagner og meget andet. Og det var tydeligt, at de fleste besøgende var imponerede over, hvad elever fra 6. klasse kunne komme op med.

Hele meningen med projektet var at skabe en forbindelse mellem erhvervsliv og elever i folkeskolens mellemste klasser, men også at få de innovative ideer på bordet og lære eleverne, at netop innovation og nytænkning er vejen frem i et globaliseret samfund. Og de havde lyttet.

Hoveddommeren var Charlotte Korsager, kommunikationschef i Oticon, og i sin gang gennem lokalerne så hun rigtig mange forslag, der havde potentiale som noget, der kunne bruges fremadrettet.

»Det er meget imponerende. Vi har fire kriterier for, om projektet scorer højt. Det skal være velresearchet, det handler om udformning, hvordan ’sælger’ de ideen og kan det lade sig gøre. Det er store krav, men jeg må sige, at mange har ramt rigtig godt,« siger Charlotte Korsager inden hun gik videre mellem de mange borde, hvor de håbefulde elever havde lavet plancher, videoklip og elevatortaler for at gøre sig så lækre som muligt for dommerne.

Enkelt, men effektivt

Efter halvanden times intens kamp om opmærksomheden og efter at have set alle gruppernes skæve, sjove, friske og dygtige projekter var sandhedens time kommet. Der skulle findes en vinder og selvom beslutningen var svær, så var der alligevel et projekt, der skilte sig ud fra de andre.

Det var ’gruppe 10’, bestående af Villads, Freja, Sofia og Deni fra Rosenlundskolen, som havde lavet en app, der på en simpel og alligevel effektiv måde kan bekæmpe høretab. App’en fortæller flere gange om dagen, at der nu er støj i et rum og fortæller samtidig, hvad man kan gøre for at skåne hørelsen. Skrue ned for lyden på TV, musik osv. og samtidig ’advare’ mod de mange støjkilder, som alle, og især unge, befinder sig i hver dag.

»Det er et meget imponerende projekt, der forener alle de kriterier, som vi har opstillet. Det er anvendeligt, kreativt og alligevel let at gå til. Det er rigtig godt tænkt,« sagde Charlotte Korsager, som overrakte de fire innovative elever deres præmie, biografbilletter.

Men også tre andre grupper fik hædrende omtale for deres projekter, nemlig en gruppe der ville udbrede kendskabet til høretab via tv-udsendelser, en gruppe, der ville fremstille ørepropper med smag og farver og former som f.eks vingummibamser og endelig en gruppe, der ville fremstille piller, som kan beskytte fimrehårene i ørerne og dermed beskytte bedre mod udefrakommende støjkilder.

Klapsalverne bragede ned over de dygtige elever og alle kunne efter denne intense aften være rigtig stolte af deres indsats.

Kommende ingeniører

»Jeg må sige, at jeg havde store forventninger, men de er blevet mere end opfyldt. De har væet så mange gode ting i gang. Der har både været mekaniske, medicinske og adfærdsregulerende løsninger og børn med et drive og et gå på mod, der virkelig er værd at rose. Det viser jo også, at det er vigtigt, at vi kommer i kontakt med denne gruppe, for de har så meget at byde på. Der kan godt være en lille håndfuld ingeniører imellem disse børn, som Oticon om 10-15 år kan bruge til udvikling af nye og spændende produkter,« siger Charlotte Korsager.

Hele projektet var koordineret af Ballerup Bibliotek, der netop har set det som en opgave at skabe forbindelse mellem erhvervslivet og skolerne og som moderne vidensformidlere vil lære de lidt yngre børn om innovation, nytænkning og erhvervsrettethed, så man kan ruste dem til globaliseringens udfordringer.

Elevernes projekter med plancher og prototyper er nu udstillet i bibliotekets laboratorium på 1. sal frem til den 20. november. Dertil kommer også projekter fra Hedegårdsskolen, der har samarbejdet med Tryg Forsikring i et lignende projekt.

Også 5. klasserne fra Østerhøjskolen havde et samarbejde med Oticon og de fremlægger deres projekter den 20. november og bliver udstillet frem til den 3. december.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *