Mikkel og Sara er elevernes nye stærke stemmer
Mikkel_og_Sara_BAFE-copy.jpg
Sara Boyer Nielsen og Mikkel Sager er som henholdsvis næstformand og formand i Ballerup Fælleselevråd med i forreste linje, når demokratidagen på Tapeten skal sætte nyt skub i udviklingen af elevdemokrati i Ballerups skoler. Foto: Privatfoto
Demokrati På tirsdag den 11. november kommer skoleeleverne til orde, når omkring 100 af dem mødes med politikere, kontaktlærere og andre til Demokratidag på Tapeten.

Der er mange om buddet i debatten om både den nye skolereform og fremtidens folkeskole generelt, men den stemme man hører mindst, er elevernes. Det skal en dag på Tapeten sammen med et genfødt Ballerup Fælleselevråd være med til at ændre på.

»Jeg oplever det hele fra en side, politikerne ikke ser, og jeg tror på, vi godt kan være med til at lave tingene om,« siger 16-årige Mikkel Sager fra Østerhøjskolen.

Han er nyvalgt formand i Ballerup Fælleselevråd, BAFE, og med en aktiv fortid i den uafhængige elevorganisation Danske Skoleelever, DSE.

Begge organisationer har en central rolle, når der holdes Demokratidag på Tapeten i Ballerup tirsdag den 11. november. Her vil godt 100 elevrepræsentanter fra Ballerup sammen med politikere, kontaktlærere og mange andre sætte fokus på skoleelevernes medbestemmelse.

Mange ønsker og idéer

Det er kun få uger siden, at det nye BAFE etablerede sig, men dets repræsentanter har allerede mange ideer og forslag til mål for det kommende år med til Demokratidagen.

Højt på dagsordenen står at gøre BAFE mere synlig og anerkendt som elevernes fælles stemme og få større indflydelse i kommunen, men man har også konkrete ønsker som at få et bedre indeklima på skolerne og bevare specialklasserne.

»Og jeg kan fornemme, der er et større engagement i år, så vi håber på at nå nogle af vores mål,« siger 15-årige Sara Boyer Nielsen fra Måløv Skole.

Hun er nyvalgt næstformand i BAFE men en sand veteran i elevpolitisk sammenhæng med en fortid i elevråd siden 2. klasse og nu på tredje tre år i BAFE.

Forvirrende reform

Både Sara og Mikkel har også på egen krop blandede erfaringer med den nye skolereform:

»Reformen har fået en effekt – primært i form af en længere skoledag – og jeg er ikke totalt begejstret. Jeg nåede også at have fem forskellige skemaer i starten, og det var ret forvirrende,« siger Sara.

Og Mikkel supplerer:

»Jeg oplever, at lærerne kommer mere uforberedte og siger, de ikke har tid.«

Deres ønske er da også, at BAFE kan være med til at gøre skoleeleverne trygge ved reformen og sikre, at man med reformen også får en god og meningsfuld skoledag – fra elevernes synsvinkel.

Det første skridt i den retning bliver måske allerede taget på Demokratidagen 11. november.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *