Nytænkning kommer fra skolebænken
oticon_3.jpg
er blev lyttet intenst, da nuværende elever og måske fremtidens forskere og udviklere besøgte Oticon. Nu skal de selv hitte på noget, der måske kan blive fremtidens høreapparat. Foto: Flemming Schiller
Omkring 100 elever fra to Ballerup-skoler indtog høreapparat-virksomheden Oticon mandag morgen. Formålet var ikke bare hygge. Det handler også om innovation, nytænkning og fremtid.

Hvor skal fremtidens ideer kommer fra? Hvem skal løfte og videreudvikle samfundet og de mange opfindelser og fremskridt, som sker nu? Det skal vores børn. Derfor er det også dem, som er i fokus, når der skal udvikles nye ideer og tænkes kreativt.

Sådan mener man på Ballerup Bibliotek og hos Oticon, der mandag morgen havde inviteret omkring 100 elever fra 5.- 6. klasse på Rosenlundskolen og Østerhøjskolen ind på Oticons flotte hovedkontor i Smørum.

Galleri: Billeder fra besøget

 

Og formålet med morgenmødet var ikke at skaffe de mellemstore børn nogle fritimer i kølvandet på efterårsferien. Målet var nytænkning og innovation som en del af det såkaldte projekt LAB mellem fem virksomheder og 18 skoleklasser fra 3.- 6. klasse fra Ballerup.

Bud fra målgruppen

Oticon vil nemlig gerne have nogle nye og anderledes bud på, hvordan man kan undgå høretab i fremtiden. Selvom Oticon i forvejen laver høreapparater, så leder man efter flere bud på, hvordan man kan udvikle nye metoder og også undgå, at flere får høreskader.

For netop børn og de unge er storforbrugere af Mp3-afspillere og mobiltelefoner, der kan spille musik og med en par øretelefoner i ørerne hele tiden, er man i potentiel fare for at udvikle høreskader.

Derfor begyndte mødet også med en kort intro til høreapparaternes historie og derefter fortalte og viste en klinisk audiolog, hvordan man får høreskader og hvad det betyder for hørelsen.

Selvom børnene havde en efterårsferie med i rygsækken, så var de veloplagte og stillede mange relevante spørgsmål og da turen derefter gik rundt på virksomheden for at se de mange maskiner, som fremstiller og måler høreapparater, så fangede det tydeligvis deres opmærksomhed. At der så blev sluttet af med lidt sukker til hjernen, gjorde selvfølgelig heller ikke engagementet mindre.

Nye ideer

Oticon får i forvejen besøg og samarbejder med en række studerende fra universiteterne, men besøget fra de ’små’ elever giver alligevel stor mening.

»Vi har mange bevæggrunde, men det handler om, at få nye ideer. Og oftest kommer de nye og anderledes ideer fra børn og unge. Samtidig har vi også en interesse i at få gjort børnene interesserede i at passe på deres hørelse og i at komme på nye metoder til at undgå at skade hørelsen. Vi har efterhånden lært at børste tænder, køre med cykelhjelm og tage beskyttelsesbriller på nytårsaften. Men når det kommer til hørelsen, så tager vi det ikke så seriøst. Og især de unge skal lære at passe på deres hørelse. Men som sagt, så handler det også om at få nye ideer, som vi ikke har fået før,« siger Søren Nielsen, administrerende direktør i Oticon.

Men for Ballerup Bibliotek, der står bag sammenføringen af de to skoler og den store virksomhed, giver det i høj grad også mening at få de ’små’ elever med ud i erhvervsvirkeligheden tidligt.

Moderne formidlere

»Bibliotekerne har jo altid været vidensformidlere, men i dag skal vi være det på en ny måde. Derfor er vi også involveret i at gøre dette projekt til byens projekt. Vi er også involveret i en række andre lignende projekter og målet er at gøre de unge interesserede i erhvervslivet og få vakt deres nysgerrighed, også ved at gøre andre ting end at låne krimier ud,« siger Mette Sahl Larsen, fra Ballerup Bibliotek.

Det er således Ballerup Bibliotek, der formidler kontakt og koordinerer skolernes besøg hos virksomhederne, således at der kun er et kontaktled mellem skole og virksomhed i stedet for at virksomhederne har en række skolelærere og andre inde over.

»Det hænger også godt sammen med den nye skolereform, hvor eleverne netop skal lære ved at komme ud i samfundet og få viden på nye måder. Så på den måde kan vi både være moderne vidensformidlere, skabe interesse for viden og læring hos børn og unge, så de kan klare sig i den globale konkurrence og samtidig gøre en række projekter mere ’folkelige’,« siger Mette Sahl Larsen.

Nu skal klasserne arbejde med deres ideer og fremlægge dem på Ballerup Bibliotek den 6. og den 20. november, hvor de bedømmes af Oticon og Ballerups erhvervschef Jette Rau og hvor det mest innovative forslag kåres. Måske kimen til et nyt og helt unikt høreapparat bliver lagt her?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *