Vores børn fortjener ro og ikke flere ændringer
debat Vi har til vores skræk set det nye forslag i forbindelse med skolestrukturen på specialområdet.

Vi forstår ikke beslutningen om at lave skolestrukturen om for netop vores børn med autisme. Vores børn har om nogen været kastebolde igennem systemet. De er en gruppe af børn, som har brug for genkendelighed og ro i hverdagen.

Vi har oplevet børn, som har profiteret ved deres skolegang på Østerhøjskolens gruppeordning. Det ville være en katastrofe at flytte så stor en gruppe autister til nye lokaler i den anden ende af kommunen.

Østerhøjskolen har i dag nogle rigtig gode forhold lokalemæssigt, da børnene er skærmede både ude og inde. Udendørs med smågårdhaver og indendørs ved separate arbejdsstationer.

Vi frygter, at de lærere, der i dag underviser i både G-klasserne og i den almindelige folkeskole, ikke er interesseret i at flytte med til den anden ende af kommunen. Disse mennesker gør, i kraft af deres anerkendelse af elevernes udfordringer, en kæmpe indsats for vores børn. De kender dem og ved hvordan hver enkel skal behandles. Det ville være forfærdeligt, hvis disse erfarne kræfter ikke ville flytte med.

At sætte børn med autisme sammen med børn med ADHD er uigennemtænkt. Mange autister fungerer dårligt sammen med ADHD børn, de bliver stressede og der er stor fare for at ødelægge den gode læringsproces, som er i gang. Den pædagogiske tilgang til disse to diagnoser er forskellig.

Flere af eleverne i G-klasserne på Østerhøjskolen klarer i dag selv at komme i skole via cykel eller løbehjul, fordi de bor i nærområdet. En flytning af gruppeordningen ville for autister kræver lang tids forberedelse. Børnene ville skulle trænes i at tage tog/bus eller forældre skal have mulighed for at søge transport i rigtig god tid, da sagsbehandlingstiderne i kommunen som bekendt er lange. I det lys synes denne løsning, som er kommet i stand på meget kort tid, ikke særlig gennemtænkt.

Vores børn har mere eller mindre vellykket været inkluderet i den almindelige folkeskole – især mindre. Kommunen og skolen har kastet dem rundt og trukket deres sager i langdrag. Flere har skoleværring og angst. Mange er i forvejen bagud i deres skolegang. De fortjener ro og orden i deres hverdag og ikke flere ændringer.

Giv dem den ro, så de kan lære at blive en vellykket del af samfundet. Det er langt billigere at forebygge.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

1 kommentar om “Vores børn fortjener ro og ikke flere ændringer”

  1. Pia Dalsgaard siger:

    Der er kæmpe ugennemtænkte ændringer i den nye skolereform og skolestruktur overalt i Danmark. Det er sikkert og vist, når dette så er sagt så burde Ballerup kommune medtage i deres børnepolitik, at der er mange sårbare og risikobørn der ikke kan TÅLE at stå på mål for flere ændringer. Hvordan kan man overhoved overveje at flytte G- klasserne fra Østerhøjskolen i inklusionens navn. Ja – undskyld mig.. Det er her at eleverne finder tilbage fra et svigt i skolesystemet, og finder deres motivation og læringsprofil igen. Samtidig får de genopbygget et selvværd og mod, der muliggør at de kan komme videre i uddannelsessystemet og få en udsigt til en fremtid. Disse elever i G-klasserne spejler sig i almenområdet, og har hermed de optimale vilkår for at udvikle sig på lige præcis de områder hvor de individuelt har det svært. Jeg taler her som mor til en gammel elev i G-klasserne, som er lykkelig over at min datter er igang med en alm. HF og er flyttet hjemmefra. Hun kan klare sig, og det kan jeg da i høj grad tilskrive G-klassernes lærer – Min datter – sublimt samarbejde. Jeg er selv lærer og arbejder som speciallærer med elever der har fået tildelt diagnoser inde for Autisme og ADHD.
    Så kære Kløgtige Kommune, i skyder jer selv i foden hvis i fjerner det vigtigste i disse elevers liv. De kendte voksne – trygge rammer – forudsigeligheden – nærmiljø – relationelle kammeratskaber – Det bliver en katastrofal konsekvens, og ikke inkluderende men ekskluderende handling i begår.
    Til disse børn/ lærere i G-klasserne vil jeg sige.. Hold ud.. Hold af.. Hold om.. Hold fast ..
    De bedste tanker fra Pia Dalsgaard

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *