Bevar OI
debat Min datter startede i august på Ordblindeinstituttet (OI) i 9. klassen

Hun har tidligere gået i BOK-klassen på Egebjergskolen, hvor hun desværre ikke udviklede sig på en tilfredsstillende måde. Alligevel var skoleskiftet en meget svær beslutning at træffe, fordi man ved hvad man har, man ved ikke hvad man får.

I de sidste 2½ måned har jeg været vidne til, at min datter er blomstret op, er blevet fagligt udfordret og allerede har lært en masse. Hun har udviklet sig i alle fag og er blevet meget mere modig og har fået større selvtillid.

Nu står vi så her, hvor politikerne ønsker at flytte BOK til OI – en beslutning som jeg kun kan være enig i. Det vil kun gavne BOK-eleverne.

Men jeg syntes, at de selv samme politikere begår en alvorlig fejl, hvis OI flyttes ind som en afdeling på en folkeskole. Det giver større frihed og tryghed for de ordblinde elever, at de går i en selvstændig skole, hvor alle er ens.

Vores oplevelser fra Egebjergskolen er, at BOK-eleverne gik i en særlig afdeling, hvor de andre elever ikke måtte komme. BOK-eleverne skulle deltage sammen med de almindelig klasser i fx idræt og hjemmekundskab, hvilket gjorde, at fagene udviklede sig til ’’hade-fag’’, fordi det var svært for en lille håndfuld elever, at være en del af en almindelig klassen.

Når der i idræt skulle sættes 2 hold, så var det altid eleverne fra de almindelige klasser, der skulle vælge på skift. De valgte altid deres klassekammerater, og så stod eleverne fra BOK tilbage. Det blev så lærernes opgave, at fordele BOK-eleverne på holdene, fordi de ikke kendte elevernes navn, hvad de kan osv.

Det er da om noget ulige forhold, og vel nærmest at træde på elever, der i forvejen har det svært.

Jeg håber meget, at politikkerne besinder sig og vælger at bevare OI, som en selvstændig skoletilbud.


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *