Ballerup – en grøn kommune?
debat Er Ballerup nu også den ”grønne kommune”, som den markedsfører sig som?

Godt nok bruger man ikke nogen form for sprøjtegifte i kommunal regi. Men luftforeningen tænker man åbenbart ikke på i den forbindelse.

Bilerne forurener jo luften ekstra meget, når de tvinges til at standse for rødt lys, og genstarte, når det skifter til grønt.

En ’’grøn bølge’’ ville altså være på sin plads, når man som bilist skal igennem den grønne kommune, Ballerup.

Og grøn bølge kan man åbenbart ikke finde ud af at gennemføre på kommunens gennemfartsveje. Hvad enten man kører igennem Ballerup ad Vestbuen, Hold-An-Vej eller Baltorpvej, tvinges man som bilist til at standse adskillige gange for rødt lys. Hvis man altså overholder hastighedsgrænsen.

Og dét uanset, hvilken vej, man kører igennem byen.

På Baltorpvej er der endda kun tre lysreguleringer at koordinere. Men det er åbenbart for indviklet at koble dem sammen.

Ikke alene opnår man, ved de mange genstarter af bilmotorerne, at få luften ekstra forurenet. Men det lykkes også at påføre bilisterne ekstra udgifter til brændstof, samtidig med, at man får gjort dem godt irritable.

En direkte henvendelse til kommunen i foråret affødte bare et venligt brev fra borgmesteren, der prøvede at forklare, hvorfor det ikke kan lade sig gøre. Men måske kan det hjælpe at rejse en debat igennem Ballerup Bladet?
Svar fra kommunen:

Kære Bjørn Pedersen. Du har fuldstændig ret i din kritik af koordinering af signalanlæg. Vi har desværre i Ballerup Kommune mange utidssvarende signal anlæg, men vi har igangsat de nødvendige forberedende arbejder, der skal afhjælpe problemet.

Vi har valgt at prioritere erhvervsområdet i Lautrup først, da vi her oplever de største udfordringer i kommunen, når det er myldretid.

I foråret 2015 følger så arbejdet med at forbedre samordning af signalanlæg i resten af kommunen.

Rækkefølgen kan jeg ikke afsløre endnu, da vi ikke er færdige med at samle data. Men når prioriteringen af besluttet vil den blive offentliggjort på kommunens hjemme side Ballerup.dk

Helle Hardø Tiedemann (A)
Formand for teknik- og miljøudvalget


style="display:block; text-align:center;"
data-ad-layout="in-article"
data-ad-format="fluid"
data-ad-client="ca-pub-4143867402765586"
data-ad-slot="4405148409">

2 kommentarer om “Ballerup – en grøn kommune?”

  1. Ole Jensen siger:

    Til indlæget omkring trafik reguleringen så kan det bemærkes ,at der tidliger var en grøn bølge igennem b.b.Men efter at vi fik endnu et kryds ned til super arenanen ,blev det for meget for de ansvarlige at samkøre signalerne. Jeg køber ikke den med ,at det er gamle signaler der ikke kan styres sammen. At det skulle være en videnskab at få etableret en styring af signalerne ,er nok mere en politisk beslutning om ,at man netop ønsker at få hastigheden ned,med øget forurening til følge .Man er ikke så grøn som man gerne vil have folk til at tro .
    Jeg håber også at der er flere der vil slutte sig til denne debatten omkring indsnævringen af B.B ,så vi kan få stoppet denne ændring af B.B.

  2. Allan Mikkelsen siger:

    Personligt tror jeg også at den ‘dårlige lysregulering’ er et ønske om reduceret hastighed, på bekostning af miljøet.

    I Måløv by (ved Netto) er der også en ‘dårlig lysregulering’, som lyser rødt i begge retninger, indtil en f.eks. en bil er kommet helt hen til lyskrydset og har holdt stille i et stykke tid. Dette er hverken godt for luftkvaliteten, da det giver mere accelerations-udslip fra bilerne, og sådan set heller ikke godt for traffiksikkerheden, da et lyskryds der konsekvent lyser rødt i begge retninger, kan gøre at både nogle cyklister og billister mister respekten for lyskrydset, og nogle gange kører over for rødt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *