Butikker raser over byggekaos
Skovlunde-1-2-scaled.jpg
Der er ikke meget plads til kunderne i Skovlunde nord for tiden. Det er de handlende godt trætte af. Fra venstre Malene Girsel, Lizette Byrdal, Jacob Lenau og Jesper Drejer Nielsen. Foto: privatfoto
Byggeri Butikkerne i Skovlunde Nord mødte mandag morgen ind til totalt byggekaos. Nu har de fået nok.

Det bygges i Skovlunde nord og det gamle centerområde bliver langsomt, men sikkert omdannet til et nyt kvarter med boliger og butikker.

Lige nu er bygherren i gang med at opføre boliger på den lille hjørnegrund ved Netto, hvilket giver anledning til lidt byggerod. Så langt så godt.

Men det var alligevel noget af en overraskelse, da butikkerne mandag morgen mødte ind og fandt ud af, at hele p-pladsen samt indgangen fra Bybuen var spærret af og at der nu var gravet op. Det betød trafikkaos og at mange kunder slet ikke kunne finde en p-plads, hvis de skal handle i Netto, på apoteket, frisøren eller i butikkerne i pavillonerne lige overfor. De var stort set spærret inde.

Derfor mødtes fire repræsentanter for butikkerne for at udtrykke deres frustration over bygerodet og den manglende information.

Pludseligt kaos

”Vi mister 500 kunder om dagen og det er ikke engang de nyeste tal. Vi har intet fået at vide. Vi har sat et midlertidigt skilt op ud til Bybuen, om at kunderne skal køre udenom, men der er totalt kaos,” siger Jesper Drejer Nielsen, butikschef i Netto ved Bybuen.

Også apoteker Jacob Lenau, frisør Malene Girsel og ejendomsmægler Lizette Byrdal var mødt frem og kunne se måbende til, mens der blev gravet og rodet lige ude foran deres butikker.

”Jeg har haft tre kunder, der er faldet på grund af opgravningerne. Vi har intet fået at vide om det her,” siger Malene Girsel.

”Jeg var herude i går )(søndag, red.) og der var ikke gravet op herude. Det er sket lige inden vi mødte her til morgen,” siger Jacob Lenau.
Også ejendomsmægler og tidligere formand for Skovlunde Center Nord centerforening, Lizette Byrdal er rystet.

Ingen respekt

”Vi har jo efterhånden drevet vores forretninger i byggekaos, larm og støv gennem en årrække, hvor vi som forretningsindehavere altid har bakket positivt, forstående og imødekommende op om byudviklingen og levet med de udfordringer der unægtelig følger med det, herunder at drive vores forretninger fra skurvogne. Derfor er det selvfølgelig også ekstra skuffende, at bygherre/udlejer ikke har en større respekt og forståelse for vores små virksomheder, end at de blot afskærmer hele området og i den grad besværliggør vores kunders adgang yderligere uden nogen form for dialog med os. Derudover så er der ingen vejledende skiltning omkring indkørsel til området, så de mest insisterende kunder kører forvirret rundt for at finde ind, de resterende finder bare et andet sted at handle. Men vi er her altså stadig – godt gemt væk bag byggehegn og store entreprenørmaskiner, så vi håber kunderne vil støtte os, selv om det kræver ekstra stor tålmodighed at finde vej,” siger Lizette Byrdal, som sammen med de andre forretningsdrivende nu håber, at byggerodet og i særdeleshed de pludselige opgravninger ophører.

Bjørn Skouenby fra Skovlkunde Invest, der er bygherre, kan kun delvis forstå kritikken.

Dårlig skiltning

”Vi har varslet arbejdet den 31. august og der er sendt tegninger og beskrivelse af forløbet til butikkerne, så det er ærgerligt, hvis det ikke er blevet set eller misforstået. Men jeg kan godt se, at vi ikke har været opmærksomme nok på serviceskiltningen altså til kunderne. Det er en opgave, som centerforeningen tidligere har påtaget sig, men den er jo nedlagt. Vi sørger for sikkerhedsskiltning, men fremover skal vi nok være mere opmærksomme på at skilte bedre i forhold til kunderne med alternative veje og parkering ,” siger Bjørn Skouenby, som fortæller, at det er et kloakarbejde, der i forvejen var varslet, men som nu er blevet mere omfattende på grund af beskadigelse på det eksisterende kloakrør.

”Vi forsøger at gøre det hurtigst muligt, men det er Hofor, der udfører arbejdet, og vi kan kun bede om at det gøres hurtigst muligt. Det er rigtig ærgerligt og vi har absolut ingen grund til at genere vores lejere,” siger Bjørn Skouenby, som håber at arbejdet kan være færdigt i løbet af 2-3 uger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *