Svar om bump på Ågerupvej
Debat Kære Mogens Buhl Jensen. Tak for dit læserbrev og tilbagemelding på de nye bump på Ågerupvej.

Jeg kan fortælle, at bumpene på Ågerupvej er projekteret i henhold til gældende regler på området. Efter bumpene er blevet færdige, har vi desuden fået en detaljeret opmåling fra vores entreprenør, som viser, at bumpene lever op til reglerne.

Det blev besluttet at udskifte de gamle pudebump, da pudebump ikke påvirker store køretøjer, som har stor akselafstand mellem hjulene. Derudover var opfattelsen, at bumpene ikke havde tilstrækkelig effekt på almindelige personbiler.

Vi udfører en evaluering af tiltagene på strækningen, når de har været i funktion gennem tre måneder. Her gennemfører vi hastighedsmålinger på strækningen gennem en uge. De nye hastighedsmålinger sammenholder vi med de målinger, som vi fik gennemført, inden tiltagene blev gennemført. Herefter laver vi en samlet vurdering af tiltagenes effekt, som er forventet færdig i oktober eller november.

Etablering af forskudte indsnævringer på Ågerupvej, som du foreslår, vil generere kø på Ågerupvej. Det skyldes, at Ågerupvej er en trafikeret vej. Vejledningerne på området foreskriver, at ved etablering af forskudte indsnævringer skal trafikken være mindre end 300 køretøjer i timen – på Ågerupvej er morgenspidstimen målt til 311 køretøjer, eftermiddagsspidstimen til 439 køretøjer, og den kraftigst trafikerede time i døgnet er målt til 464 køretøjer. Spidstimen er den time inden for et givent tidsinterval, der oplever den største trafikale belastning.

Jeg håber, det giver et overblik over projektets proces. En proces, som endnu ikke bragt til ende. Du er velkommen til at kontakte os på c-bem-anlaeg@balk.dk for at få en detaljeret plan for, hvornår evalueringen er færdig og få resultatet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *